Οι κρυφές ανατιμήσεις των σούπερ μάρκετ | «στροφή» στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Tα στοιχεία, πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 2.000 καταναλωτών, δείχνουν μετακίνηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Για 1 στους 2 Έλληνες τα προϊόντα αυτά παρέχουν καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής, -πέρυσι το ποσοστό αυτό ήταν στο 38% από 50% εφέτος- με τη χαμηλότερη τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να γίνεται πιο «δελεαστική» για τους καταναλωτές, εν μέσω του πληθωριστικού κύματος που δεν φαίνεται να κοπάζει.
Παραμένει στο 65% το ποσοστό του δείγματος που θεωρεί τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φθηνότερα από τα επώνυμα. Κάτι που επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI που έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr. Σύμφωνα με αυτά, σήμερα η αξία ενός καλαθιού 60 βασικών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά 30,6% φθηνότερη από ένα αντίστοιχο καλάθι επώνυμων προϊόντων.
Διαφορά σημαντική, σε μια περίοδο όπου το μέσο νοικοκυριό προσπαθεί να περιορίσει τα έξοδα του, αλλά μικρότερη σε σχέση με τη διαφορά τιμής που είχαν αυτές οι δύο ομάδες προϊόντων έναν χρόνο πριν. Πέρυσι το αντίστοιχο καλάθι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν φθηνότερο κατά 31,35% σε σχέση με το καλάθι των επωνύμων. Αυτή η έστω και οριακή σύγκλιση της αξίας μεταξύ των δύο καλαθιών συνδέεται με τη μεγαλύτερη ταχύτητα με την οποία οι τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνονται σε σχέση με αυτή των επωνύμων.
Από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI προκύπτει ότι στο καλάθι των 60 βασικών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας οι ανατιμήσεις αγγίζουν το 7,99% όταν ο ρυθμός αύξησης στο καλάθι των επωνύμων είναι 6,84%. Βέβαια σε απόλυτους αριθμούς το καλάθι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε σχέση με το αντίστοιχο επώνυμο καλάθι απέχει σημαντικά. Στην περίπτωση των 60 βασικών προϊόντων που εξέτασε η IRI η διαφορά στην απόδειξη φθάνει στα 58,93 ευρώ.
Σημαντικό ποσό το οποίο εξηγεί, ακόμη περισσότερο, τον λόγο της στροφής των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το πρώτο εξάμηνο του έτους το μερίδιο των εν λόγω προϊόντων αυξήθηκε κατά 8,6% και άγγιξε το 16% από 14,8% το 2021. Μερίδιο που απέχει σημαντικά όμως από αυτό που απολαμβάνει η συγκεκριμένη κατηγορία σε άλλα κράτη. Από έκθεση της McKinsey και της EuroCommerce, προκύπτει πως το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα FMCG (Fast Moving Consumer Goods) στην Ευρώπη ήταν πέρυσι στο 34,7% του συνόλου.
Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο πρωταθλητές στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν οι Ελβετοί, οι Βέλγοι και οι Βρετανοί. Σε ότι αφορά τους Έλληνες βρίσκονται στην 14η θέση σε σύνολο 18 χωρών που εξετάστηκαν. Το μερίδιο σε όγκο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε Ελβετία, Βέλγιο και Ηνωμένο Βασίλειο, είναι 57,6%, 54,6% και 50,4% αντίστοιχα και στην Ελλάδα, σύμφωνα με την PLA στο 29,4% σε όγκο και 21,4% σε αξία. Στην Ισπανία το μερίδιο των PL είναι 49,9% σε όγκο και 41,6% σε αξία, στην Πορτογαλία 49,6% σε όγκο και 36,3% σε αξία και στην Ιταλία 33,2% σε όγκο και 26% σε αξία.