Κρήτηνέαπρωτοσέλιδο Α

ΒΟΑΚ | οι «μνηστήρες» για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και τα σενάρια

Εν αναμονή… εξελίξεων για τη μεγάλη παραχώρηση του ΒΟΑΚ εξακολουθεί να βρίσκεται ο κλάδος των υποδομών, με εκπροσώπους του να μην έχουν σαφή «ορατότητα» για το πότε θα έχουμε νεότερα με τις προσφορές, που έχουν υποβληθεί εδώ και περίπου δύο μήνες, περιμένοντας «σήμα» από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον νέο επικεφαλής του, Χρ. Σταϊκούρα, είτε κάποια στιγμή εντός του θέρους είτε από φθινόπωρο.

Έτσι κι αλλιώς, το τελευταίο χρονικό διάστημα οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι και τα διεθνή ισχυρά σχήματα που έδωσαν οικονομικές προσφορές για τη διεκδίκηση της μεγάλης παραχώρησης του ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, εκτιμώμενης αξίας 1,7 δισ. ευρώ), εκ των τελευταίων μεγάλων έργων που συνδυάζουν κατασκευή και διαχείριση/λειτουργία (άρα διόδια, έστω «σκιώδη», αν και εκκρεμεί η απόφαση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού), είχαν σχεδόν… συμβιβαστεί με την ιδέα ότι θα έχουμε νεότερα κάμποσο μετά τις εκλογές. Άλλωστε, μετά από κάποιες παρατάσεις, οι προσφορές δόθηκαν στις αρχές Μαΐου, με τον εκλογικό «κύκλο» τότε να είναι ήδη ανοιχτός και να «κλείνει» μόλις στις 25 Ιουνίου, όπως επισημαίνεται σε ρεπορτάζ του Γιώργου Παπακωνσταντίνου στο insider.gr.

Οι διεκδικητές και οι διαρροές

Υπενθυμίζεται ότι, όπως από το Πάσχα κιόλας είχε «φωτογραφίσει» και εν συνεχεία αποκαλύψει το insider.gr, προσφορές είχαν δώσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (μόνη της) και οι κοινοπραξίες ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ – Egis – Meridiam. Αν και προφανώς είναι νωρίς ή παρακινδυνευμένο να γίνουν εκτιμήσεις, καθώς δεν υπάρχουν επίσημες πληροφορίες για το ύψος κάθε προσφοράς, εδώ και κάποιες εβδομάδες κυκλοφορούν στην «κατασκευαστική πιάτσα» σενάρια και υποθέσεις για τους «μνηστήρες». Για παράδειγμα, γίνεται λόγος για «ισχυρές βλέψεις συγκεκριμένης κοινοπραξίας για την κατάκτηση του έργου, με στόχο να ενισχύσει το εν λόγω χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων ή να εισέλθει δυναμικότερα στον τομέα».

Μάλιστα, οι ίδιες διαρροές κάνουν λόγο για «μεγάλη προσφορά», ωστόσο, τονίζουμε ότι δεν αποτελούν κάτι παραπάνω από φήμες μέχρι αυτές να επιβεβαιωθούν ή διαψευστούν. Προφανώς, ανάλογη πρόθεση να επικρατήσουν στον διαγωνισμό θα έχουν τόσο η έτερη κοινοπραξία, όσο και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που σημειώνεται ότι ήδη συμμετέχει στο ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος – Νεάπολη, σχεδόν 290 εκατ. ευρώ), μαζί με τις ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ενώ η ΑΚΤΩΡ (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που όμως οδεύει προς INTRAKAT), έχει οριστεί υπογράψει σύμβαση για το δημόσιο τμήμα του οδικού άξονα (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, κάπου 180 εκατ. ευρώ).

Όλοι θέλουν τη σύμβαση

Σε κάθε περίπτωση, όλα τα γκρουπ επιθυμούν να βάλουν στο χαρτοφυλάκιό τους τη σύμβαση, εξ ου και «συμμάχησαν» ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος (η πρώτη με ισχυρή παρουσία σε τέτοια έργα και η δεύτερη με αυξημένες βλέψεις για ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις) και η ΑΒΑΞ με τις γαλλικές ισχυρές Egis – Meridiam (η πρώτη συμμετέχει με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Εγνατία, όπως και στην Αττική Οδό, η δεύτερη συμμάχησε με ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις για τη διεκδίκηση της 25ετούς σύμβασης). Από την πλευρά της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προφανώς «αισθάνονταν άνετα» τεχνικά και χρηματοοικονομικά για να δώσει το παρών αυτόνομα, δίχως συνεταίρο.

Θυμίζουμε, επίσης, ότι προ ημερών ο CEO της Intrakat, Αλ. Εξάρχου, αποκάλυψε ότι η εισηγμένη επιδιώκει να συμμετάσχει στην κοινοπραξία που διεκδικεί τη σύμβαση παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Άκτωρ και εφόσον η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος κερδίσει την παραχώρηση του ΒΟΑΚ.

Το μεγάλο έργο

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα τέτοια έργα, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη, και λογικά από τα τελευταία project – μαμούθ που «βγήκαν» στην χώρα συνδυάζοντας τόσο το μεγάλο, όσο και απαιτητικό – δύσκολο τεχνικό αντικείμενο, όσο και τη συντήρηση – διαχείριση – λειτουργία.

Με ένα μοντέλο, όμως, διοδίων που στην αγορά αποκαλούνται «σκιώδη», ώστε το έργο να δώσει το απαιτούμενο πρόσθετο bonus εσόδων στον παραχωρησιούχο που θα έχει να αντιμετωπίσει σχετικά χαμηλές κυκλοφοριακές ροές σε μη τουριστική περίοδο στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Τα διόδια θα καλύψουν τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ενώ υπενθυμίζεται ότι και αυτό το τμήμα χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 200 εκατ. ευρώ. Το κράτος θα παρεμβαίνει δίνοντας επιπλέον ποσό πάνω στην τιμή του (ηλεκτρονικού) διοδίου, δηλαδή σαν επιδότηση στο ποσό που θα πληρώνει ο χρήστης – οδηγός. Πρέπει να σημειωθεί ότι και παλιότερες εκτιμήσεις και του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών «έδειχναν» ότι οι μετακινήσεις στον οδικό άξονα και μεταξύ των νομών της Κρήτης δεν είναι τέτοιες που μπορούν εύκολα να στηρίξουν το κόστος και το χρηματοοικονομικό μοντέλο ενός περίπλοκου έργου.

Μάλιστα, όπως έχουμε αναφέρει και παλιότερα, θεωρείται κρίσιμο σημείο της προσφοράς κάθε επενδυτή το ύψος του ποσοστού της επιδότησης αλλά και η οικονομική προσφορά σε σχέση με την χρηματοδότηση από πλευράς δημοσίου. Να σημειωθεί ότι τα διόδια θα είναι ηλεκτρονικά – αναλογικά, άρα δεν θα υπάρχουν μετωπικοί σταθμοί παρά καταγραφή των χρηστών σε είσοδο και έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο, προκειμένου να χρεώνεται ηλεκτρονικά.

Σε κάθε περίπτωση, η αγορά αναμένει νεότερα για την αξιολόγηση των τεχνικών και των οικονομικών προσφορών. Θα ακολουθήσουν η ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου, οι διαδικασίες για τη σύναψη σύμβασης, ο έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή και η υπογραφή της συμφωνίας.

Πηγή: insider.gr
Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr