Κρήτηνέαπρωτοσέλιδο Α

Κρήτη | 550 εκ. ευρώ για τους διαγωνισμούς των 4 μεγάλων φραγμάτων

Τρία μεγάλα αρδευτικά έργα σε Φράγματα προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην Κρήτη ενώ ακόμα ένα προχωρά από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, δίνοντας έμφαση στην επαρκή στήριξη της αγροτικής παραγωγής του νησιού.

Τα έργα στον Ταυρωνίτη ποταμό, τα έργα για το Φράγμα Μπραμιανού, το Φράγμα Πλατύ και το διπλό αρδευτικό στα Χοχλάκια και τον Άγιο Ιωάννη στο Λασίθι είναι τα έργα που φιλοδοξούν να συνδράμουν στην ενίσχυση του αρδευτικού δυναμικού της Κρήτης.

Όπως όλα δείχνουν σύντομα θα έχουμε υπογραφές για το Φράγμα Μπραμιανού ενώ το 2025 αναμένεται να υπογραφούν επίσης τα έργα για το Φράγμα Ταυρωνίτη και το διπλό αρδευτικό στο Λασίθι (Χοχλάκια-Άγιος Ιωάννης). Τέλος σε προχωρημένη ωρίμανση είναι ο διαγωνισμός για το Φράγμα Πλατύ στο Ρέθυμνο προκειμένου τους επόμενους μήνες να ξεκινήσει ο διαγωνισμός.

Το συνολικό κόστος των έργων αγγίζει τα 550 εκατ. ευρώ με την χρηματοδότηση να προέρχεται κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους ενώ δύο από τα έργα προχωρούν μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.

Φράγμα Ταυρωνίτη

Αφορά στο έργο «Αξιοποίηση του Υδάτινου Δυναμικού του Ταυρωνίτη ποταμού». Είναι έργο-ΣΔΙΤ του οποίου η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε στις 30 Νοεμβρίου 2022 με την εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Σήμερα είμαστε στην αναμονή εκκίνησης της Β1` φάσης με την συμμετοχή των σχημάτων: ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Χ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ. Η διάρκεια του ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 360 μήνες (30 χρόνια). Τα 4 πρώτα έτη αφορούν στην κατασκευή/αναβάθμιση των υποδομών και η υπόλοιπη διάρκεια αφορά στην περίοδο λειτουργίας και συντήρησης.

Το κόστος με ΦΠΑ για το Φράγμα Ταυρωνίτη σε ποσό με ΦΠΑ 267,09 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 215,4 εκατ. ευρώ). Η διάρκεια του ΣΔΙΤ έχει οριστεί σε 360 μήνες (30 χρόνια). Τα 4 πρώτα έτη αφορούν στην κατασκευή/αναβάθμιση των υποδομών και η υπόλοιπη διάρκεια αφορά στην περίοδο λειτουργίας και συντήρησης. Το κόστος με ΦΠΑ για το Φράγμα Ταυρωνίτη είναι 267,09 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 215,4 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με την πρόσφατη παρουσίαση του έργου από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο διαγωνισμός συνεχίζεται, με την προετοιμασία των τευχών για την Β1 φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου ενώ πρόσφατα, το έργο εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με προϋπολογισμό €410.000 για την ωρίμανση των μελετών προκειμένου να εκκινήσει η φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Είναι απαραίτητη η ωρίμανση του έργου με την εκπόνηση των μελετών, προκειμένου να εκδοθεί η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου, η οποία είναι προϋπόθεση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών των συμμετεχόντων.

Φράγμα Μπραμιανού

Πιο προχωρημένος είναι ο διαγωνισμός του υπουργείου ΥΠΟΜΕ για το Φράγμα Μπραμιανού καθώς τον περασμένο Αύγουστο αναδείχθηκε ως οριστικός ανάδοχος η INTRAKAT (νυν AKTOR). Το έργο έχει ως αντικείμενο την κατακευή συμπληρωματικών έργων στον ταμιευτήρα Μπραμιανού, την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων Γρα Λυγιάς και του Φράγματος Μύρτου, στην περιοχή του Λασιθίου Κρήτης.

Το έργο έχει κόστος με ΦΠΑ 53,5 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 43,14 εκατ. ευρώ) και έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Η διάρκεια κατασκευής του έργου έχει καθοριστεί σε 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Η σύμβαση έχει σταλεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται, η έγκριση της Διαχειριστικής Αρχής, να παρουσιαστεί στη Βουλή και στη συνέχεια να υπογραφεί η σύμβαση για να ξεκινήσουν τα έργα.

Φράγμα Πλατύ

Εδώ είμαστε πριν από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του φράγματος, η κατασκευή αγωγού μεταφοράς νερού στην πεδιάδα της Μεσσαράς και η κατασκευή αρδευτικού δικτύου σε περιοχές της Π.Ε. Ρεθύμνου.

Σχετικά με την ωρίμανση του έργου, έχουν υπογραφεί οι Συμβάσεις Χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) και την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB), ποσού €160 εκατ. με το οποίο θωρακίζεται η υλοποίηση του έργου.

Με το έργο, θα αρδεύονται 43.500 στρέμματα στην ευρύτερη περιοχή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο μπορεί να προκηρυχθεί εντός του 1ου εξαμήνου 2025 ως δημόσιο έργο με την διαδικασία του διαγωνισμού να πιστεύεται πως θα διαρκέσει έως 12 μήνες.
Περίοδος κατασκευής: 5 έτη από την υπογραφή της σύμβασης.

Παράλληλα ωριμάζει και το έργο τα αρδευτικά δίκτυα Γερακαρίου Ρεθύμνου. Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη δύο λιμνοδεξαμενών στην περιοχή Γερακαρίου, αρδευτικών δικτύων σε περιοχές του Γερακαρίου και κατά μήκος του αγωγού μεταφοράς προς Μεσσαρά, καθώς και έργων βελτίωσης υφιστάμενης οδοποιίας.

Η μελέτη δημοπρατήθηκε στις 05.03.2024.Στην παρούσα φάση είναι σε εξέλιξη η διαδικασία ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής και η βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών των συμμετεχόντων από την Επιτροπή Διαγωνισμού.

Χοχλάκια-Φράγμα Αγίου Ιωάννη

Ο διαγωνισμός αυτός τρέχει από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε το 2023 προχώρησε και πρόσφατα το υπουργείο ανακήρυξε ως προσωρινό ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και αν όλα κυλήσουν ομαλά οι υπογραφές εκτιμάται ότι μπορεί να πραγματοποιηθούν το 2025 βάζοντας μπρος στις εργασίες κατασκευής.

ΤΟ έργο ανέρχεται σε ποσό με ΦΠΑ 69,31 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 55,9 εκατ. ευρώ). Χρηματοδοτείται με πόρους που προέρχονται από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU.

Το έργο-ΣΔΙΤ και περιλαμβάνει δύο υποέργα τα οποία βρίσκονται στον Ν. Λασιθίου στην Περιφέρεια Κρήτης. Το πρώτο υποέργο στη περιοχή Χοχλάκια αφορά στην κατασκευή και λειτουργία χωμάτινης Λιμνοδεξαμενής, με τα συνοδά της έργα για την ενίσχυση στην κάλυψη των αρδευτικών αναγκών των υφιστάμενων αρδευτικών δικτύων του Παλαικάστρου και της Λαγκάδας της Δημοτικής Ενότητας Ιτάνου του Δήμου Σητείας.

ypodomes.gr

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr