Χανιά | αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης στον τουρισμό
Τη διδακτορική της διατριβή στη Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, με θέμα «Πρόβλεψη Δραστικών Τεχνολογιών στον Τουρισμό με Ασαφή Λογική», παρουσίασε στις αρχές Αυγούστου η Ιωάννα Γ. Ατσαλάκη.
Η κ. Ατσαλάκη δημιούργησε ένα αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης αναπαριστώντας τον τρόπο που σκέπτεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος μέσα από ένα σύστημα κανόνων ασαφούς λογικής, ο οποίος προβλέπει εάν μια τεχνολογία θα επιφέρει δραστικές αλλαγές στον τομέα της. Με επιβλέποντα καθηγητή τον Κ. Ζοπουνίδη, και τους καθηγητές Φ. Πασιούρα, Β. Γαγάνη, Μ. Δούμπο, Κ. Βαλαβάνη (Denver University), Α. Γαλαριώτης (Audiencia Business School) και Κ. Κοσμίδου.
Η διατριβή αναπτύσσει για πρώτη φορά ένα ασαφές (fuzzy) μοντέλο για την πρόβλεψη δραστικών τεχνολογικών καινοτομιών στον τουρισμό που ενσωματώνονται σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο. Επιλέχθηκαν οι παρακάτω τέσσερις μεταβλητές εισόδου, με τους αντίστοιχους δείκτες υπολογισμού των τιμών των εισόδων και τους αντίστοιχους γλωσσικούς όρους (ασαφή σύνολα), με τον υπολογισμό των δεικτών που αποτελούν τις τιμές των γλωσσικών μεταβλητών (είσοδοι):
– Τιμή. Η αξία του δείκτη υπολογίζεται: η ετήσια κατά μέσο όρο τιμή ανά διανυκτέρευση των ξενοδοχείων, μείον η ετήσια κατά μέσο όρο τιμή ανά διανυκτέρευση της Airbnb και το αποτέλεσμα αυτού διαιρεμένο με την ετήσια κατά μέσο όρο τιμή ανά διανυκτέρευση των ξενοδοχείων.
– Ποιότητα – Εξυπηρέτηση. Η αξία του δείκτη υπολογίζεται: η βαθμολογία αξιολόγησης της Airbnb, μείον ο δείκτης ικανοποίησης πελατών των ξενοδοχείων.
– Ευκολία πρόσβασης. Η αξία του δείκτη υπολογίζεται: ο ρυθμός διείσδυσης στην διαδικτυακή αγορά της Airbnb, μείον ο ρυθμός διείσδυσης στην διαδικτυακή αγορά των ξενοδοχείων. Αυτός ο δείκτης υποδεικνύει την ποσοστιαία διαφορά της Airbnb με τα ξενοδοχεία.
– Μη εξυπηρετούμενη ανάγκη. Η αξία του δείκτη υπολογίζεται: το ποσοστό αύξησης εσόδων της Airbnb διαιρείται με το ποσοστό αύξησης εσόδων των ξενοδοχείων. Το αποτέλεσμα δείχνει πόσες φορές μεγαλύτερος είναι ο ρυθμός αύξησης εσόδων της Airbnb σε σχέση με τον ρυθμό αύξησης των εσόδων των ξενοδοχείων. Ο συγκεκριμένος δείκτης φανερώνει πως το επιχειρηματικό μοντέλο καλύπτει τη «μη εξυπηρετούμενη ανάγκη», κάτι που μεταφράζεται σε απόκτηση νέου καταναλωτικού κοινού και επομένως αύξηση εσόδων.
Το μοντέλο προέβλεψε ότι η Airbnb από τον πρώτο χρόνο που έγιναν διαθέσιμα δημόσια τα δεδομένα της το 2010, ότι δραστικότητά της ήταν στο 91% και θα έφερνε τα πάνω κάτω στον τουριστικό τομέα κάνοντας δραστικές (disruptive) αλλαγές στον τουρισμό.
Πράγματι, τον Δεκέμβρη του 2020, εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, η Airbnb εισέρχεται στο χρηματιστήριο της Αμερικής με την αξία της να φτάνει τα 87 δισ. δολάρια, όταν η αξία των ανταγωνιστών της, όπως είναι η αλυσίδα ξενοδοχείων Marriott International Inc, ανέρχονταν στα 42 δισ. δολάρια, ενώ η αλυσίδα ξενοδοχείων Hillton Hotels & Resorts μόλις στα 29 δισ. δολάρια. Την ίδια χρονική στιγμή, σε σύγκριση με άλλες εταιρείες της βιομηχανίας του τουρισμού, η αξία της υπερτερεί αυτής της αεροπορικής εταιρία Delta Airlines (30 δισ. δολάρια), της Booking.com (86 δισ. δολάρια) και της Expedia (18 δισ. δολάρια). Οι εταιρείες αυτές διαθέτουν τεράστια κεφάλαια για να έχουν ξενοδοχεία στα ακριβότερα σημεία των μεγαλύτερων πόλεων του κόσμου. Αλλά η Airbnb, χωρίς να έχει κανένα ακίνητο στην ιδιοκτησία της, ξεπέρασε σε αξία όλες τις μεγαλύτερες εδραιωμένες εταιρίες της τουριστικής βιομηχανίας μέσα σε μια δεκαετία.
Τέτοιες προβλέψεις έχουν τεράστια αξία για τους επενδυτές, οι οποίοι θα μπορούσαν να είχαν επενδύσει από πολύ νωρίς στην Airbnb. Εξίσου σημαντικές είναι και για τους ανταγωνιστές, οι οποίοι θα μπορούσαν εγκαίρως να είχαν αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό της Airbnb. Ενδιαφέρουν όμως και την ίδια τη νεο-εισερχόμενη εταιρεία για να αξιολογεί την επιτυχία της. Το μοντέλο μπορεί εύκολα να προσαρμοστεί για να προβλέψει τη δραστικότητα νέων τεχνολογιών ενσωματωμένες σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο σε οποιονδήποτε άλλον τομέα.