«ΟΧΙ στη συγκατοίκηση των δύο γυμνασίων» | Μ. Ψωματάκης
Γράφει ο Μανόλης Ψωματάκης – καθηγητής ΕΠΑΛ Κισάμου
Αγαπητοί συμπολίτες / συμπολίτισσες
Διαβάζοντας τα θέματα του δημοτικού συμβουλίου
αντί να μπαίνει θέμα συζήτησης ( και μάλιστα από την αντιπολίτευση ) οι ενέργειες επιτάχυνσης των εργασιών για να την λύση στο κτιριακό πρόβλημα των δυο λυκείων, παρατήρησα με μεγάλη απορία ότι το πρώτο θέμα συζήτησης είναι η μορφή συγκατοίκησης των σχολείων.
Αγαπητοί συμπολίτες / συμπολίτισσες
Εδώ και λίγο χρονικό διάστημα ορισμένοι συμπολίτες μας προτείνουν την συγκατοίκηση των δυο γυμνασίων σε πρωινό ωράριο στο χώρο του 1ου Γυμνασίου. Άλλοι ποιο καθαρά μας διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα άμεσης ενοποίησης των δυο σχολείων. Συνεχίζοντας την πρόταση τους προτείνουν α) το Γενικό λύκειο να τοποθετηθεί στο κτίριο του 2ου Γυμνασίου, β) όσο αφορά για το ΕΠΑΛ έχουν δεδομένο ότι θα φύγει από την Κίσαμο οπότε δεν υπάρχει λόγος συζήτησης.
Αξιότιμοι συμπολίτες θα ήταν όλα αυτά απλές λογικές ή μη λογικές σκέψεις εάν δεν παίρναμε υπόψη μας τα παρακάτω
- Βρισκόμαστε σε μια χρονική περίοδο που υπάρχει γενικότερη πολιτική – κυβερνητική απόφαση για να δοθούν όλο και περισσότερες δραστηριότητες του δημοσίου στους ιδιώτες ( υγεία, ασφάλεια, παιδεία, νερό κ.λ.π. )
- Έχουν να γίνουν μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση ( και γενικότερα στο δημόσιο ) για περισσότερο από 10 χρόνια, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα έχουν συνταξιοδοτηθεί χιλιάδες εκπαιδευτικοί με αποτέλεσμα οι μισοί καθηγητές να είναι αναπληρωτές. Πέρυσι για μαθήματα πανελλαδικά εξεταζόμενα ήρθε καθηγητής τον Μάρτιο.
- Όσοι δημόσιοι υπάλληλοι βρίσκονται στο << παλαιό καθεστώς >> κατά πλειοψηφία θα ζητήσουν σύνταξη το 2021. Το αποτέλεσμα ακόμα λιγότεροι μόνιμοι εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία.
- Η οικονομική κρίση που περάσαμε στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται από τα αντίστοιχα υπουργεία θα ενταθεί ( λόγω συνεπειών κορονοϊου ) το 2021 με αποτέλεσμα να υπάρχει ακόμα μια αφορμή για άρνηση νέων μόνιμων διορισμών.
- Δεν θα μπορεί κανένας δήμαρχος ή προϊστάμενος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή πολιτικό πρόσωπο, να διεκδικήσει με λογικά, παιδαγωγικά, τεχνικά κριτήρια, την ύπαρξη δυο γυμνασίων στο ίδιο χώρο, τα οποία να λειτουργούν τις ίδιες ώρες, αλλά με άλλους διευθυντές, καθηγητές κ.λ.π.
Ακόμα όμως πρέπει να απαντήσουμε
Α) εάν υπάρχει ανάγκη λειτουργίας δυο γυμνασίων ή εάν είναι αρκετό να γυρίσουμε στην εποχή του 1970 με ένα γυμνάσιο στην πόλη και με 30 μαθητές στη τάξη,
Β) εάν υπάρχει ανάγκη λειτουργίας ενός Τεχνικού λυκείου ( ΕΠΑΛ ) στην Κίσαμο ή εάν πρέπει να γυρίσουμε στην εποχή των κατωτέρων τεχνικών σχολών που είχε ιδρύσει ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίος. Βέβαια ο σεβασμιότατος παρεχώρησε και το οικόπεδο για την εγκατάσταση και λειτουργία του τεχνικού λυκείου.
Μπορούμε να παραθέσουμε δεκάδες παιδαγωγικούς λόγους για την ανάγκη ύπαρξης των δυο γυμνασίων στην πόλη της Κισάμου, αλλά θα παρουσιάσω επιγραμματικά ορισμένα
Α) η μικρότερες σχολικές μονάδες έχουν μεγαλύτερη ευελιξία λειτουργίας και καλύτερα παιδαγωγικά αποτελέσματα
Β) οι καθηγητές με λιγότερους μαθητές στη τάξη μπορούν να εξατομικεύσουν τη παρουσίαση των μαθημάτων και όπου μπορούν εντάσσουν και τους μαθητές στη εξέλιξη του μαθήματος με εργασίες, παρουσιάσεις κ.λ.π.
Γ) η εποχή του καθηγητοκεντρικού τρόπου διδασκαλίας έχει αποδειχθεί ότι δεν έχει ουσιαστικά αποτελέσματα για το λόγο αυτό γίνονται διάφορες προσπάθειες για αλλαγή τρόπου διδασκαλίας που να βρίσκετε ο καθηγητής ποιο κοντά στο μαθητή και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με λίγους μαθητές στη τάξη. Άλλωστε για το λόγο αυτό έχουν προστεθεί στα σχολεία μαθήματα (τεχνολογία, project, ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων, κ.λ.π. ) και δραστηριότητες ( προγράμματα υγείας, περιβαλλοντικά κ.λ.π. ) που βοηθάνε στην διαφορετική παιδαγωγική προσέγγιση.
Δ) οι μαθητές παλαιότερα έπρεπε να μάθουν γλώσσα, μαθηματικά, φυσική, και λίγο από τα άλλα. Σήμερα οι μαθητές πρέπει να μάθουν πολλά διαφορετικά μαθήματα ( πληροφορική, κοινωνιολογία, πολιτική οικονομία, τεχνολογία ΣΕΠ, κ.λ.π. ) που θεωρούνται απαραίτητα για μπορέσουν οι μαθητές να αποκτήσουν γενικές γνώσεις και για να επιλέξουν την κατεύθυνση που επιθυμούν βάση των προσόντων και δεξιοτήτων τους.
Ε) παλαιότερα όποιος μαθητής << δεν έπαιρνε τα γράμματα >> έμπαινε στο περιθώριο και έφευγε από το σχολείο τέλος δημοτικού. Σήμερα σ το ενιαίο δωδεκατάξιο σχολείο ( στα πλαίσια της εξέλιξης του ) υπάρχει ο καθηγητής ειδικής αγωγής και ο ψυχολόγος που βοηθάνε τον μαθητή να λύσει τα προβλήματα του και να αναπτύξει τις ικανότητες του. Όλοι αυτοί θέλουν α) τη δική τους αίθουσα και β) μικρά τμήματα για να μπορέσουν να βοηθήσουν.
Στ) στο ερώτημα εάν υπάρχει η ανάγκη ύπαρξης ενός τεχνικού λυκείου στην περιοχή, θα αναφέρω ότι στην Ευρώπη η αναλογία μαθητών σε τεχνικά ή γενικά λύκεια είναι 70% υπέρ των τεχνικών. Εάν ορισμένοι στη Κίσαμο δεν το αξιολογούν αυτό είναι θέμα δικό τους.
Για την υλοποίηση όλων αυτών των στόχων και δράσεων χρειάζονται σχολεία που να πληρούν τις ανάλογες προϋποθέσεις ( αίθουσες, υποδομές – ηλεκτρονικούς υπολογιστές, αίθουσα προβολών, αίθουσα τεχνολογίας κ.λ.π. ). Όλα τα παραπάνω μπορούν να πραγματοποιηθούν και στα δυο γυμνάσια όταν είναι ξεχωριστά. Εάν ενωθούν τότε ούτε οι αίθουσες θα είναι αρκετές, ούτε οι δραστηριότητες θα μπορέσουν να πραγματοποιηθούν.
Όσοι προωθούν με << αθώα – συναισθηματικά ή ανταγωνιστικά >> επιχειρήματα την συγκατοίκηση των δυο γυμνασίων, είναι αυτοί που προωθούν την ενοποίηση των δυο γυμνασίων, είναι αυτοί που έχουν σαν δεδομένο ότι το ΕΠΑΛ δεν θα έχει αίθουσες και εργαστήρια οπότε και θα κλείσει.
Το παραπάνω επιχείρημα ( της συγκατοίκησης των δυο γυμνασίων ) εξυπηρετεί είτε σαν σκέψη, είτε σαν εφαρμογή
- στην υποβάθμιση της προσφερόμενης δημόσιας εκπαιδευτικής διαδικασίας στα παιδιά μας
- σε κομματικές ή άλλες πρακτικές που θέλουν λιγότερο δημόσιο σχολείο στη Κίσαμο, λιγότερες δυνατότητες και επιλογές στα παιδιά μας.
Θεωρώ ότι πρέπει όλοι να πάρουμε ξεκάθαρες θέσεις
- να παραμείνουν οι σχολικές υποδομές αριθμητικά και ποιοτικά όπως είναι. Δύο ξεχωριστά γυμνάσια, ένα Γενικό και ένα Επαγγελματικό λύκειο.
- Να γίνει ΑΜΕΣΑ δευτεροβάθμιος έλεγχος στο κτηριακό συγκρότημα ( να ενταχθεί στο πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης ) και να καθοριστεί απ’ αυτόν η πορεία συντήρησης των υπαρχόντων κτιρίων ή η κατασκευή νέου.
Ο Δήμαρχος, οι δημοτικοί σύμβουλοι συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, οι σύλλογοι γονέων και οι σύλλογοι καθηγητών των σχολείων, τα πολιτικά κόμματα, οι κοινωνικοί και πολιτιστικοί φορείς, πολιτικές και κοινωνικές προσωπικότητες , πρέπει επίσημα να πάρουν θέση για τα σχολεία στην Κίσαμο.