«Καθίστε ήσυχα» | Αμφιλόχιος
«Ο καθένας είναι ένοχος για όλα και απέναντι σε όλους», θα πει ο μεγάλος Ντοστογιέφσκι, με το στόμα του γέροντα Ζωσιμά. Υπερβολικός και παράλογος ο λόγος αυτός θα απαντήσει η προσβεβλημένη λογική μας, ο… «εξωτερικός» νους, ο οποίος θέλει τα πάντα να ερμηνεύει και να εξηγεί, σύμφωνα με το πεπερασμένο όριο του. Νους που μοιάζει σαν όλους εκείνους της εποχής του Χριστού, οι οποίοι λίγο πριν το Πάθος Τον ενέπαιζαν και Τον ειρωνευόταν, λέγοντας: «άλλους έσωσεν, εαυτόν ου δύναται σώσαι» (Ματθ. 27,42), μη μπορώντας και η δική τους λογική να κατανοήσει ότι αυτοί οι…. «άλλοι», είναι ο Ίδιος ο Χριστός. Και πως όταν ο Χριστός έσωζε και σώζει τους.. «άλλους», ελευθερώνοντας τους, ελευθερώνοντας μας, από τα δεσμά του θανάτου και της αμαρτίας, σώζει τον εαυτό Του. Καθώς οι.. «άλλοι» είναι Εκείνος. Για τούτο και στις μέρες μας βλέπουμε να μην μπορεί να γίνει κατανοητό ούτε αποδεκτό από πολλούς η αλήθεια πως, σε ότι αφορά την πίστη, ο πιο θανατηφόρος ιός είναι να ζει ο πιστός μακριά από το Θεό. Να στερείται δηλ. την Θεοκοινωνία, η οποία βιώνεται ως τρόπος και στάση ζωής και κορυφώνεται δια του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, της Θείας Κοινωνίας. Μυστήριο δια του οποίου ο πιστός γίνεται «σύσσωμος και σύναιμος» Χριστού. «Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου του αίμα, εν εμοί μένει καγώ εν αυτώ» (Ιω. 6,56). Ταυτόχρονα δε, ο πιστός, ενώνεται και με τους εν Χριστώ αδελφούς του. «Ίνα πάντες εν ώσιν». Αυτή η ενότητα πραγματώνεται μόνο εντός του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας.
«Δύσκολα πράγματα», ανταπαντά η λογική, ο.. «εξωτερικός» νους. «Δεν βλέπεις τι γίνεται στις μέρες μας με το θέμα της Θείας Κοινωνίας; Με την Θεία Ευχαριστία; Όλο αυτό τον πόλεμο και την επιχειρηματολογία»; Θα συμφωνήσω με την φωνή της λογικής, ότι δηλ. και στους καιρούς μας ο Χριστός, η πίστη, είναι «σημείον αντιλεγόμενον». Πότε δεν ήταν εξάλλου; Όμως θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους μας και κυρίως από όσους δεν θέλουν η δεν μπορούν να γευθούν αυτής της… «άλλης λογικής», δηλ. της πίστης, η οποία δεν καταργεί την λογική αλλά την υπερβαίνει. Χρειάζεται, νομίζω, όλοι μας κατ΄ αρχήν, να προσλάβουμε ένα κυρίαρχο μήνυμα από αυτό τον ιό, την λοιμική νόσο εννοώ. Ποιο; «Ταπεινωθείτε», «καθίστε ήσυχοι», «σας ενέπαιξα και σας απογύμνωσα». Φωνάζει και κραυγάζει τι; Ένα αόρατο είδος μήκους 90 έως 100 δισεκατομμυριοστών του μέτρου, κατά τους επιστήμονες. Δηλαδή, για να γίνει πιο κατανοητό, χρειάζονται από 30.000 έως 75.000 κορωνοϊοί στην σειρά για να φτάσουν το 1 εκατοστό (cm) του μέτρου! Αυτό λοιπόν το αόρατο είδος ταπείνωσε και ευτέλισε τους ισχυρούς της γής, την ανθρώπινη παντοδυναμία. Χαστούκισε και απογύμνωσε την ανθρώπινη έπαρση και αλαζονεία. Καθήλωσε ένα ολόκληρο κόσμο! Διέσπειρε τον φόβο, τον τρόμο και τον πανικό! Εις ότι αφορά δε τα καθ΄ ημάς, τα εκκλησιαστικά: Ταπείνωσε όχι μόνο την Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά και κάθε είδους Θρησκεία. Σε Ανατολή και Δύση, Βορά και Νότο. Δίχασε. Οδήγησε σε προφητολογίες, συνωμοσίες. Γίναμε όλοι τιμητές των άλλων. Κριτές των πάντων. Κάποιοι, εκ του ασφαλούς, δικάσαμε και καταδικάσαμε τους άλλους. Σαν να βαλθήκαμε να διαρρήξουμε τον άραφο χιτώνα του Κύριου. Μέσα δε σε όλα αυτά, εμπαίχθηκε η πίστη. Λοιδορήθηκε. Όχι μόνο απαξιώθηκε ακόμα και αυτό το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, αλλά θεωρήθηκε αιτία του κακού! «…οφείλουν να πάρουν δημόσια μια ξεκάθαρη θέση και να μη θυσιάζουν τη Δημόσια Υγεία στο βωμό του πολιτικού κόστους. Συμφωνούν ότι η Θεία Κοινωνία δεν εγκυμονεί κινδύνους μετάδοσης του κορωνοϊού»; ερωτάται η Κυβέρνηση! «Συμφωνεί ο κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνηση ότι ο κορωνοϊός δεν μεταδίδεται με τη Θεία Κοινωνία»; Άλλη ερώτηση! Αναδύθηκε δηλαδή ένας ιδιότυπος ρατσισμός, ίσως πιο επικίνδυνος από τον ίδιο τον ιό! Σαν ο Πρωθυπουργός της Χώρα να είναι υπεύθυνος για τα μυστήρια της Εκκλησίας! Μοιάζει σαν να μην υπάρχει, τελικά, διάθεση από κανένα μας να συνειδητοποιήσει το μήνυμα του ιού! «Καθίστε ήσυχα», «ταπεινωθείτε», φωνάζει αλλά κανείς μας δεν ακούει! Έτσι λοιπόν συνεχίζεται το …. γαϊτανάκι. «Προφανώς και ο ιός μεταδίδεται με την Θεία Κοινωνία»!, δηλώνουν. «Ντρέπομαι για τη Γιαμαρέλλου που ενώ ξέρει γράμματα λέει αυτά που λέει»! Ποια είναι η.. «Γιαμαρέλλου»; Για όσους δεν την γνωρίζουν πρόκειται για κορυφαία επιστήμονα στο είδος της. Καθηγήτρια Παθολογίας Λοιμώξεων του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της επιτροπής επιστημόνων για τη διαχείριση της πανδημίας στην Ελλάδα. Τι είπε; Το αυτονόητο για όσους έχουν μέσα τους πίστη και φόβο Θεού! “… το θέμα δεν είναι επιστημονικό, είναι καθαρά θεολογικό. Όποιος πιστεύει στα Θεία Μυστήρια και ότι με τη Θεία Κοινωνία λαμβάνει μόνο Σώμα και Αίμα Χριστού, δεν έχει να φοβάται τίποτα. Εγώ προσωπικά θα προσπαθήσω να κοινωνήσω από την πρώτη Κυριακή που θα επιτρέπεται”. «Όνειδος» και «ντροπή» λοιπόν το ότι τόλμησε να ομολογήσει την πίστη της! Γιατί περί ομολογίας πίστεως πρόκειται!
«Επιστημονικά γνωρίζουμε και υπάρχουν οδηγίες του ευρωπαϊκού οργανισμού για την πρόληψη των νοσημάτων πως σε περιόδους επιθυμίας δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε το ίδιο ποτήρι και το ίδιο κουτάλι με άλλους ανθρώπους. Παρόλα αυτά η Θεία Μετάληψη είναι καθαρά λειτουργικό ζήτημα της Εκκλησίας και δεν έχουν ληφθεί ακόμα αποφάσεις από την πολιτική ηγεσία, ούτε υπάρχει εισήγηση από την επιστημονική επιτροπή», δηλώνει σε συνέντευξη του έτερο επίσης κορυφαίο μέλος της επιστημονικής κοινότητας, το οποίο όμως είχε την διάκριση να συμπληρώσει: «Φαντάζομαι όμως ότι θα αφεθεί στην διακριτική ευχέρεια της Εκκλησίας και των πιστών». Ερωτηθείσα δε η κα Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων περί του θέματος, δήλωσε: «δεν υπεισερχόμαστε σε θέματα πίστης, οι ειδικοί έχουν τοποθετηθεί για τους τρόπους μετάδοσης του ιού και αυτοί περιλαμβάνουν και το σάλιο». Χαιρόμεθα που οι αρμόδιοι και υπεύθυνοι για την σωματική μας υγεία και τους οφείλουμε ευγνωμοσύνη και ευχαριστίες πολλές, χαιρόμεθα που θέτουν όριο και διαχωρίζουν την δική τους ευθύνη από αυτή της Εκκλησίας. Διαχωρίζουν δηλ. «το ίδιο ποτήρι και το ίδιο κουτάλι», από την Θεία Κοινωνία. Καθώς το θέμα της Θείας Ευχαριστίας δεν είναι υπόθεσις καμίας «επιστημονικής κοινότητας», και καμίας «πολιτικής ηγεσίας». Αλλοίμονο, εξάλλου, εάν η Εκκλησία περιμένει από την επιστημονική κοινότητα «οδηγίες» περί του θέματος της Θείας Κοινωνίας! Η πίστις είναι υπόθεσις της εκκλησιαστικής κοινότητας. Δεν υπόκειται ούτε στα.. «δικαιώματα», ούτε στις.. «υποχρεώσεις» του πολίτη, σε σχέση με το Κράτος του. Εις ότι αφορά δε τα θέματα της πίστεως, ο πιστός λογοδοτεί και αναφέρεται εις την Εκκλησία του και όχι στην «επιστημονική κοινότητα».
Όσοι λοιπόν καλούν την Εκκλησία να… «αναθεωρήσει κάποια πράγματα» και μιλούν για «επικινδυνότητα από την Θεία Κοινωνία», σώφρων είναι οι ίδιοι να.. «αναθεωρήσουν» τις θέσεις και απόψεις του εις ότι αφορά τα θέματα της πίστεως ή, εάν δεν το επιθυμούν, τότε να μην εμπλέκονται σε θέματα που αφορούν την πίστη. «Καθίστε ήσυχα» ισχύει όχι μόνο για την Εκκλησία που όλο αυτό το διάστημα, εν ταπεινώση πολύ, υπέμεινε και υπόμεινε «τον κόλαφο», «τους ραπισμούς» και τους «εμπαιγμούς». Το.. «καθίστε ήσυχα» ισχύει και για όλους εκείνους που μοιάζει σαν να βρήκαν ευκαιρία να θέσουν την Εκκλησία στο περιθώριο της κοινωνίας. Σαν η Εκκλησία να είναι η αιτία και πηγή του κακού!
Αδειάσαμε τις ψυχές των ανθρώπων μας από πίστη, ελπίδα και Θεό και μοιάζουμε σαν «νεκροί χωρίς τάφο» (Σαρτρ). Ένας στους τέσσερις θανάτους από ναρκωτικά αφορά νέους ηλικίας 15-19 ετών, σύμφωνα με στοιχεία του ΚΕΘΕΑ. Τι και ποιός να φταίει άραγε που άδειασαν οι ψυχές των νέων μας από ελπίδα, πίστη και ιδανικά και αναζητούν να τις γεμίσουν από.. υποκατάστατα που οδηγούν στον θάνατο; Ας ταπεινωθούμε όλοι μας λοιπόν ας «καθίσουμε ήσυχα» και ας συνειδητοποιήσουμε πως.. «ο καθένας μας είναι ένοχος για όλα και απέναντι σε όλους». Αυτές τις δύσκολες ώρες για την Χώρα μας και την παγκόσμια κοινότητα είναι πολυτέλεια οι διαξιφισμοί, αντιπαλότητες και διαχωρισμοί. Ας έχει ο καθένας μας (Πρόσωπα και Φορείς) γνώση και επίγνωση των ορίων και των ευθυνών του και ας γίνει σεβαστή η εσωτερική ανάγκη της πλειονοψηφίας ενός λαού, ο οποίος ευρίσκεται σε πνευματική λιμοκτονία, καθώς στερείται όλο αυτό το διάστημα της συμμετοχής του εις την λατρευτική και μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας του, την Οποία πιστεύει και εμπιστεύεται.