Βρετανία | ισχυρό πλήγμα στον τουρισμό της Ελλάδας – παράταση περιοριστικών μέτρων
Με το βλέμμα στο τέλος Ιουλίου είναι πλέον οι ξενοδόχοι, μετά την απόφαση Τζόνσον για παράταση του lockdown κατά τέσσερις εβδομάδες. Απομακρύνεται ο στόχος του 40%-50% των εισπράξεων του 2019.
Σε αναθεώρηση επί τα χείρω του στόχου για 40%-50% των τουριστικών εσόδων του 2019 οδηγεί η απόφαση του Βρετανού πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον να παρατείνει το lockdown κατά τέσσερις εβδομάδες, δηλαδή έως τις 19 Ιουλίου, εξαιτίας της αύξησης των κρουσμάτων της ινδικής μετάλλαξης.
Για μία απόφαση που αλλάζει άρδην τα δεδομένα σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή για την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν κάνουν λόγο οι ξενοδόχοι, οι οποίοι προσδοκούσαν ότι από τα τέλη Ιουνίου οι αφίξεις των Βρετανών θα πολλαπλασιάζονταν, τονώνοντας το εισερχόμενο τουριστικό ρεύμα.
«Οι μεταλλάξεις είναι το επόμενο κλειδί που θα κρίνει τη σεζόν. Πλέον, με τα νέα δεδομένα, θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το τέλος Ιουλίου για να δούμε κρατήσεις», επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.
Μάλιστα, ο στόχος ενδέχεται να πέσει και κάτω από το 40% των εισπράξεων του 2019, με τους επιχειρηματίες να χαρακτηρίζουν πλέον «πολύ προβληματική» τη σεζόν έτσι όπως εξελίσσεται και να μην αποκλείουν το ενδεχόμενο η απόφαση του Βρετανού πρωθυπουργού να επηρεάσει την πολιτική που ακολουθούν και άλλες χώρες σχετικά με τα ταξίδια.
Ποιοι επηρεάζονται περισσότερο
Ιδιαίτερα ισχυρό εκτιμάται ότι θα είναι το πλήγμα που θα δεχθούν ορισμένες περιοχές της χώρας που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη βρετανική αγορά. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Επτανήσων, καθώς το 60% των τουριστών που επισκέπτονται τα νησιά του Ιονίου είναι Βρετανοί.
«Τώρα ανατρέπονται πολλά δεδομένα. Πιστεύαμε ότι θα είχαμε μία σταθερότητα από τον Ιούλιο και μετά. Αυτό ανατρέπεται, γιατί στην πραγματικότητα έχει χαθεί και ο Ιούλιος από τη βρετανική αγορά. Χάνεται ένα πολύ μεγάλο μέρος του παιχνιδιού. Ενώ πιστεύαμε ότι θα είχαμε κάτι σταθερό από τον Ιούλιο και μετά, όλο αυτό το οικοδόμημα καταρρέει. Δεν νοείται ελληνικός τουρισμός χωρίς τη Βρετανία, καλώς ή κακώς. Είναι το Νο 2», εξηγεί η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ζακύνθου Χριστίνα Τετράδη.
Αρκετοί επιχειρηματίες, δε, οι οποίοι έχουν ήδη μεταφέρει χρονικά την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων τους, εξετάζουν το ενδεχόμενο να μην ανοίξουν καθόλου τα καταλύματά τους, τουλάχιστον μέχρι το τέλος Ιουλίου, αφού παραδοσιακά η πλειονότητα των επισκεπτών τους είναι Βρετανοί τουρίστες.
Ανάγκη για πρόσθετα μέτρα
Την ίδια στιγμή, οι ξενοδόχοι εκφράζουν την ανησυχία τους ότι ενδέχεται το 2021 να είναι τουριστικά χειρότερο ακόμη κι από το 2020. «Πέρυσι δούλεψε ένα μικρό ποσοστό των επιχειρήσεων, ωστόσο, όσοι ανοίξαμε τα ξενοδοχεία μας είχαμε πληρότητα 70%-80%, ποσοστό που μας έδινε τη δύναμη να προσλάβουμε το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού μας και να έχουμε κάποιο τζίρο. Φέτος, είμαστε σε ένα στάδιο που θέλουμε να ανοίξουμε όλοι κι έχει ξεκινήσει ένας “πόλεμος τιμών” και από τους tour operators και μέχρι στιγμής ανοίγουμε οι περισσότεροι, ωστόσο, δεν καταφέρνουμε να επιτύχουμε πληρότητα άνω του 40%, ποσοστό που δεν καθιστά βιώσιμη μία τουριστική επιχείρηση», τονίζουν οι ξενοδόχοι.
Στο τραπέζι βάζουν, μάλιστα, και την ανάγκη για περαιτέρω στήριξη των επιχειρήσεών τους. «Θα πρέπει να συζητήσουμε τώρα και νέα κυβερνητικά μέτρα ενδεχομένως, γιατί οι αναστολές συμβάσεων εργασίας σταματούν την 1η Ιουλίου. Πολλοί επιχειρηματίες ενδέχεται να μην ανοίξουν στο τέλος. Ετσι, εάν δεν ληφθούν επιπλέον μέτρα, δεν θα καταφέρουμε να επιβιώσουμε. Αλλάζει όλο το κάδρο», λένε οι ξενοδόχοι.
Ακυρώσεις
Ντόμινο ακυρώσεων έρχεται από αεροπορικές εταιρείες καθώς και μεγάλους tour operators που δραστηριοποιούνται στη βρετανική αγορά, κινήσεις που επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό και την Ελλάδα. Η TUI UK ανακοίνωσε ήδη -και πριν την παράταση του lockdown- την ακύρωση των πακέτων της για 10 ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς. Είχε προηγηθεί η ακύρωση πτήσεων από την Jet2, με την easyJet να αναθεωρεί με τη σειρά της τα προγράμματα που είχε δρομολογήσει.
Ενδεικτικό της σημασίας της βρετανικής αγοράς για τον ελληνικό τουρισμό είναι το γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή ταξιδιωτών για την Ελλάδα, μετά τη Γερμανία, με τον αριθμό των Βρετανών που επισκέφθηκαν ελληνικούς προορισμούς το 2019 να ξεπερνά τα 3,5 εκατ. και τις τουριστικές εισπράξεις να υπερβαίνουν τα 2,6 δισ. ευρώ, με μερίδιο αγοράς 14,5%.
Εύα Δ. Οικονομάκη
euro2day.gr