Διγαλάκης | πρόταση για αύξηση της χωρητικότητας του Αεροδρομίου Χανίων
Την ανάγκη άμεσης αύξησης της χωρητικότητας του Αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» των Χανίων ως προς τον μέγιστο αριθμό αφίξεων/αναχωρήσεων εμπορικών πτήσεων επισημαίνει ο βουλευτής Χανίων της ΝΔ και πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων Βασίλης Διγαλάκης, σε αναφορά που κατέθεσε την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου στη Βουλή. Είχε προηγηθεί, μία εβδομάδα νωρίτερα (10/2/21), συνάντησή του με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο, με τον οποίο συζήτησε το συγκεκριμένο θέμα.
Στην αναφορά του, ο κ. Διγαλάκης ενημερώνει τον αρμόδιο Υπουργό για τον χαμηλότερο βαθμό χωρητικότητας δηλαδή του μέγιστου αριθμού προσγειώσεων/απογειώσεων, ως προς τα επιβατικά αεροσκάφη, του Αεροδρομίου Χανίων «Δασκαλογιάννης» σε σύγκριση με άλλα αεροδρόμια της χώρας, όπως αυτά της Σαντορίνης και της Κω.
Μάλιστα, αναφέρεται στο γεγονός ότι ενδεχόμενες κινήσεις στρατιωτικών αεροπλάνων που απαιτούν σχέδια πτήσης εκτοπίζουν έτι περαιτέρω τις εμπορικές πτήσεις, οι οποίες, σε κάθε περίπτωση, δεν ξεπερνούν τις 10-11 ανά ώρα. Με πιθανή τη σύντμηση της τουριστικής περιόδου και το 2021, για δεύτερη συνεχή χρονιά, λόγω της πανδημίας COVID-19, και με δεδομένη την αδυναμία προμήθειας και λειτουργίας του απολύτως αναγκαίου ραντάρ προσέγγισης και του εξοπλισμού του νέου πύργου ελέγχου στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ο βουλευτής Χανίων τονίζει το πόσο επιτακτική και κρίσιμη είναι, σε αυτή τη φάση, για την τοπική οικονομία η άμεση αύξηση των κινήσεων στο Αεροδρόμιο Χανίων.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, ο κ. Διγαλάκης απευθύνεται στον κ. Παναγιωτόπουλο, ρωτώντας αν υπάρχουν περιορισμοί στην αύξηση του αριθμού προσγειώσεων/απογειώσεων (χωρητικότητα) από πλευράς της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ καταθέτει και πρόταση για τη διερεύνηση της δυνατότητας χορήγησης επιδόματος στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας των ενόπλων δυνάμεων μέσω του φόρου διαμονής στα καταλύματα.
Η αναφορά του βουλευτή Χανίων Βασίλη Διγαλάκη θα ανακοινωθεί στην Ολομέλεια της Βουλής τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της αναφοράς:
Θέμα: Χωρητικότητα Αεροδρομίου Χανίων ως προς τον μέγιστο αριθμό προσγειώσεων/ απογειώσεων
Σύμφωνα με τις επιστολές του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Κρήτης και της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Χανίων τις οποίες και σας επισυνάπτω, το Αεροδρόμιο Χανίων «Δασκαλογιάννης», το οποίο, ως γνωστόν εξυπηρετεί εκτός από τις εμπορικές πτήσεις και τις ανάγκες της πολεμικής αεροπορίας, της αμερικανικής βάσης στη Σούδα και του ΝΑΤΟ, παρουσιάζει χαμηλότερο βαθμό χωρητικότητας ήτοι προσγειώσεων/απογειώσεων, για την κατηγορία των επιβατικών αεροσκαφών, σε σύγκριση με άλλα αεροδρόμια της χώρας τα οποία ομοίως δεν διαθέτουν ραντάρ προσέγγισης.
Ειδικότερα, το Αεροδρόμιο Χανίων έχει δηλώσει στο σύστημα του Eurocontrol ότι μπορεί να δεχθεί 10-11 κινήσεις (αφίξεις και αναχωρήσεις) για εμπορικά αεροπλάνα ανά ώρα, ενώ τα αεροδρόμια της Σαντορίνης και της Κω (χωρίς ραντάρ προσέγγισης) δηλώνουν 14. Μάλιστα, ενδεχόμενες κινήσεις στρατιωτικών αεροσκαφών για τις οποίες απαιτούνται σχέδια πτήσεως IFR (π.χ. C-130), εισέρχονται στο σύστημα του Eurocontrol και εντάσσονται στις εν λόγω 10-11 κινήσεις, με αποτέλεσμα να εκτοπίζονται εμπορικές πτήσεις. Επισημαίνεται ότι με την πρόσφατη επέκταση του αεροσταθμού αλλά και τη νέα οριοθέτηση των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών έχει αυξηθεί η επίγεια χωρητικότητα του Αεροσταθμού Χανίων, έτσι ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει τον αυξημένο αριθμό κινήσεων.
Με δεδομένο ότι:
- η κρίση της πανδημίας COVID-19 οδηγεί σε σύντμηση της τουριστικής περιόδου το 2021 για δεύτερη συνεχή χρονιά, και
- παρά τη δρομολογούμενη προμήθεια ραντάρ προσέγγισης στο Αεροδρόμιο Χανίων, καθώς δεν έχουν εκκινήσει ακόμα οι διαδικασίες δημοπράτησης του ραντάρ και του εξοπλισμού του νέου πύργου ελέγχου, αυτό δεν προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα,
είναι επιτακτική και κρίσιμη για την τοπική οικονομία η άμεση αύξηση των κινήσεων στο Αεροδρόμιο Χανίων.
Προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας τόσο για το Αεροδρόμιο Χανίων όσο και για όλα τα αντίστοιχα αεροδρόμια στην επικράτεια, οι οποίοι είναι στρατιωτικό προσωπικό, δεν λαμβάνουν το ανάλογο επίδομα με εκείνο των ελεγκτών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ είναι γνωστό ότι το συγκριμένο αντικείμενο εργασίας είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο σε ευθύνη και άγχος όταν μάλιστα αφορά και τον έλεγχο διαφορετικών κατηγοριών πτήσεων και τύπων αεροσκαφών.
Θεωρώντας το συγκεκριμένο διαχρονικό αίτημα εύλογο, καθώς η αύξηση της χωρητικότητας υποδοχής εμπορικών πτήσεων από το Αεροδρόμιο Χανίων, θα συμβάλλει σημαντικά στην ικανοποίηση και την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στην περιφερειακή ενότητα Χανίων και συνολικά της Δυτικής Κρήτης καθώς και εν γένει της Κρήτης, αναμένουμε τις δικές σας ενέργειες και απαντήσεις αναφορικά με το αν:
α) επιβάλλονται περιορισμοί (όπως περιορισμοί ασφάλειας) στην αύξηση του αριθμού προσγειώσεων/απογειώσεων (χωρητικότητα) από πλευράς της Πολεμικής Αεροπορίας σε επίπεδα των αεροδρομίων της Σαντορίνης και της Κω (14 αφίξεις/αναχωρήσεις ανά ώρα),
β) υπάρχει δυνατότητα χορήγησης επιδόματος στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας οι οποίοι ανήκουν στις ένοπλες δυνάμεις, μέσω π.χ. του φόρου διαμονής στα καταλύματα.