Κρήτηνέαπρωτοσέλιδο Β

Άγιος Νικόλαος | πρόταση για δημιουργία του πρώτου σχοινοσιδηρόδρομου στην Ελλάδα

Το αίτημα αγγλικής ιδιωτικής εταιρείας για την εγκατάσταση και εκμετάλλευση «σχοινοσιδηρόδρομου» στο λιμάνι Αγίου Νικολάου, εξετάζει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο. Εάν εγκριθεί, θα πρόκειται για τη λειτουργία του πρώτου «City Zip Line», όπως ονομάζεται, στην Κρήτη και σε ολόκληρη την Ελλάδα!

Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ του Νίκου Τραντά στην ΑΝΑΤΟΛΗ το σύστημα αυτό αποτελείται από μια διάταξη τροχοσιδηρόδρομου, με μια τροχαλία που αιωρείται πάνω σε ένα καλώδιο, κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα, με το σημείο εκκίνησης να βρίσκεται σε υψηλότερο σημείο από το τελικό σημείο, δίνοντας του την απαραίτητη κλίση για να γίνεται η κίνηση, λόγω βαρύτητας, του αιωρούμενου  αναβάτη. Ο αναβάτης είναι στερεωμένος με ασφάλεια στον ειδικό μηχανισμό κατάβασης, με μεταλλικούς συνδέσμους και συρματόσχοινο, στον ιμάντα που φορά. Στο τέρμα της «βόλτας» η ταχύτητα της τροχαλίας μειώνεται σταδιακά από ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα πέδησης, που χρησιμοποιεί μαγνητικά δινορευτικά ρεύματα. Ο θόρυβος είναι χαμηλός επειδή δεν υπάρχουν τμήματα επαφής στο σύστημα.

Για την ανάρτηση του συστήματος, απαιτείται η τοποθέτηση δύο πλατφορμών, πάνω σε δύο μεταλλικούς πύργους, οι οποίοι συγκρατούνται από τα βάρη έρματος, στο έδαφος. Επειδή δεν απαιτείται κατανάλωση πρόσθετης ενέργειας, αφού όλο αυτό βασίζεται στη βαρύτητα, η «επένδυση» θεωρείται «πράσινη».

Το συγκεκριμένο «πρότζεκτ», ύψους επένδυσης 1.000.000 ευρώ, περιέγραψε, παρουσιάζοντάς το στο πρόσφατο Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, ο σύμβουλος κρουαζιέρας του Δήμου Αγίου Νικολάου, Γιάννης Μπράς, για λογαριασμό της αγγλικής εταιρείας που επιδιώκει να αδειοδοτηθεί για να το εγκαταστήσει στο λιμάνι. Όπως είπε, ο προτεινόμενος «τροχοσιδηρόδρομος» θα αποτελείται από παράλληλα καλώδια, που θα υπάρχουν κατά μήκος των δύο μεταλλικών πύργων και με τρόπο που δε θα εμποδίζει την καθημερινή λειτουργία του λιμένα ως προς την κυκλοφορία, τα λεωφορεία, την κρουαζιέρα κλπ.

Ο σχοινοσιδηρόδρομος θα ξεκινά από υψόμετρο 34 μ. φτάνοντας στο σημείο προσγείωσης στα 15 μ. πάνω από το επίπεδο της θάλασσας. Η κλίση των καλωδίων θα είναι περίπου 6-7 μοίρες. Και οι αναβάτες θα είναι σε θέση να πετύχουν ταχύτητα διαδρομής περίπου 40 χλμ/ώρα.

Η διάταξη θα αποτελείται από δύο σταθμούς με καλώδια 300μ. μακριά η μία από την άλλη και μια περιοχή υποδοχής που θα διευκολύνει την προετοιμασία των αναβατών, πριν την εμπειρία πάνω στο σύστημα.

Η περιοχή που ζητείται για χρήση θα καταλαμβάνει επιφάνεια για τον πύργο εκκίνησης 145 τ.μ. και για τον πύργο προσγείωσης 120 τ.μ. Για τις μη μόνιμες εγκαταστάσεις υποδοχής/εκπαίδευσης και εξοπλισμού των πελατών, αλλά και του προσωπικού  ζητούνται 400 τ.μ. Αυτές θα είναι εποχικού χαρακτήρα και θα γίνεται απεγκατάστασή τους μετά το τέλος κάθε τουριστικής σεζόν.  Όπως αναφέρθηκε, οι εγκαταστάσεις είναι κυρίως εναέριες και γι’ αυτό ο αντίκτυπος στο έδαφος του λιμένα είναι μηδαμινός σε σχέση με το συνολικό μέγεθος της εγκατάστασης.

Ο κ. Μπράς εξήγησε ότι οι επενδυτές αυτής της εγκατάστασης επέλεξαν και προτείνουν το λιμάνι γιατί από κει οι επισκέπτες με τη χρήση του σχοινοσιδηρόδρομου θα απολαμβάνουν οπτικά την περιοχή του λιμένα και της λίμνης από μακριά, υποστηρίζοντας ότι αυτό, θα έχει θετικό εκπαιδευτικό αντίκτυπο (;), όπως επίσης και η μετέπειτα διάχυση των επισκεπτών στην τοπική αγορά.

Ο κ. Μπρας τόνισε ότι υπάρχει προηγούμενη εμπειρία από σχοινοσιδηρόδρομους που λειτουργούν σε διεθνές επίπεδο (κοντά στο «London Eye» κ.α. που είχε μεγαλύτερη προτίμηση και από τον Ζωολογικό Κήπο του Λονδίνου), σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές, αλλά και μέσα σε πόλεις και η δραστηριότητα, όπως είπε, θεωρείται ως χαμηλού αντίκτυπου, που προσφέρει στην τοπική οικονομία, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των αναβατών παραμένει στην περιοχή…

Η εταιρεία, είπε ο σύμβουλος, θα επενδύσει σημαντικά κονδύλια για την προώθηση του «πρότζεκτ» σε διεθνές επίπεδο, προβάλλοντας παράλληλα την πόλη και την ευρύτερη περιοχή. H πρόταση της εταιρείας αφορά σύμβαση παραχώρησης για χρήση λιμενικού χώρου για 3 χρόνια με δυνατότητα ανανέωσης επιπλέον 3 ετών. Το χρηματικό ποσό, που θα εισπράξει το Δ.Λ.Τ. θα είναι σημαντικό, είπε ο κ. Μπρας, χωρίς να το προσδιορίσει.

Όπως ανέφερε, το «plan B» της επενδύτριας εταιρείας, εφόσον απορριφθεί από τον Αγιο Νικόλαο, είναι να γίνει σε μια μαρίνα στην Αττική. Η συζήτηση για την παλιά πόλη στο Ρέθυμνο απορρίφθηκε, γιατί υπάρχουν εμπόδια από την Αρχαιολογία…

Βέβαια, ένα τέτοιο επενδυτικό σχέδιο, υλοποιείται αποσκοπώντας στην αξιοποίηση μιας τουριστικής περιόδου υπό κανονικές συνθήκες, αφού στοχεύει στην απόσβεση και στο κέρδος… Η εξέλιξη της φετινής τουριστικής περιόδου, με όσα συμβαίνουν εξαιτίας του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, σίγουρα θα ληφθούν υπόψιν στο χρονοδιάγραμμα…

Το Δ.Σ. ανέβαλε τη λήψη σχετικής απόφασης. Το θέμα αναμένεται να το απασχολήσει, αφού εξεταστεί διεξοδικότερα, από την άποψη των αναγκαίων αδειοδοτήσεων που απαιτούνται κλπ.

anatolh.com

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr