Γουβερνέτο | «Ασκητές πίστης ή επιχείρηση με υψηλά έσοδα»; – επιστολή
Με κείμενο που έδωσε στη δημοσιότητα η «Συνέλευση περιπατητ(ρι)ών και κατοίκων Ακρωτηρίου» αναφέρεται στο θέμα που προέκυψε με την απόφαση της Μονής Γουβερνέτου να κλείσει την πρόσβαση προς τους πολίτες.
Στο κείμενο επισημαίνεται ότι ο μοναστικός χαρακτήρας συνυπάρχει με κοσμικές δραστηριότητες, επιχειρηματικές και οικονομικές ενώ τίθενται μια σειρά από ερωτήματα προς τη μονή, την Περιφέρεια Κρήτης, την ΕΛΑΣ αλλά και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων.
«Τι είναι τελικά η Μονή Γουβερνέτου; Ένα κοινόβιο ορθόδοξων ασκητών της πίστης ή μια καμουφλαρισμένη καλοοργανωμένη επιχείρηση που έχει σαν αποκλειστικό σκοπό το κέρδος;», αναφέρεται στο κείμενο ενώ καλεί την Μονή να δώσει στην δημοσιότητα τους τίτλους ιδιοκτησίας που επικαλείται ότι κατέχει σχετικά με το Μοναστήρι και την ευρύτερη περιοχή, ώστε να διαλευκανθεί το ζήτημα.
Επίσης, το κείμενο καλεί την Περιφέρεια Κρήτης, τον Δήμο Χανίων, την Κτηματική Υπηρεσία, αλλά και την Εφορεία Αρχαιοτήτων να απαντήσουν σε μια σειρά από ερωτήματα για τον λόγο που εμποδίζεται η ελεύθερη πρόσβαση στο μονοπάτι και στον αιγιαλό καθώς και για το αν υπάρχουν έγγραφα που να πιστοποιούν την ιδιοκτησία.
Αναλυτικά το κείμενο από την «Συνέλευση περιπατητ(ρι)ών και κατοίκων Ακρωτηρίου»:
Η Μονή Γουβερνέτου ή Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Κυρίας των Αγγέλων Γουβερνέτου στα Χανιά ξεκίνησε να χτίζεται επί Ενετοκρατίας,ενώ αργότερα με την οθωμανική κυριαρχία στο νησί και την φυγή των Ενετών παραχωρείται στην ορθόδοξη εκκλησία, μαζί με τις μεγάλες αγροτικές εκτάσεις και εγκαταστάσεις που διέθετε. Ως Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή υπάγεται απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και όχι στην Εκκλησία της Κρήτης. Στο διάστημα όλων αυτών των αιώνων, η Μονή απέκτησε με τρόπους, οι οποίοι δεν είναι πάντα πολύ ξεκάθαροι, μια τεράστια ακίνητη περιουσία, κυρίως στο Ακρωτήρι, αλλά όχι αποκλειστικά σε αυτό. Στην πραγματικότητα κανείς δε γνωρίζει την ακριβή έκταση και τη διασπορά αυτής της ακίνητης περιουσίας, ούτε το πώς αξιοποιείται, ούτε το πού διατίθεται αυτός ο πλούτος.
Η Μονή Γουβερνέτου φέρεται να είναι ένα από τα σημαντικότερα πνευματικά ιδρύματα της Ορθόδοξης μοναστικής ζωής, ενώ οι εκπρόσωποί της αρέσκονται να το αποκαλούν «Άγιον Όρος της Κρήτης». Μάλιστα, φαίνεται να πλαισιώνεται με μοναχούς που φυσικά έχουν εγκαταλείψει τα εγκόσμια, αλλά μπορούν ταυτόχρονα λόγω της γνώσης και της εμπειρίας τους να λειτουργούν ως «πνευματικοί» για ανθρώπους που αναζητούν την ορθή πίστη. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό, οι περιορισμοί ως προς την ευπρέπεια της ενδυμασίας και τη διατήρηση της γαλήνης του τοπίου που περιβάλλει τη Μονή θα μπορούσαν να φαίνονται σε κάποιο καλοπροαίρετο άνθρωπο ως λογικοί.
Από την άλλη πλευρά, οι περιφράξεις και τα τείχη που εμφανίστηκαν μέσα σε μία νύχτα στο δημόσιο δρόμο, οι προκηρύξεις διαγωνισμών παραχώρησης εκτάσεων, οι οποίες μάλιστα δημοσιεύτηκαν την ίδια ημερομηνία με αυτές της γειτονικής Μονής Αγίας Τριάδας, οι οποίες έχουν ως στόχο τη δημιουργία πάρκου παραγωγής ενέργειας, καθώς επίσης οι δηλώσεις από τον ηγούμενο σε επισκέπτες της Μονής για την πρόθεση της να δημιουργήσει VIP ξενώνες, αν και ξαφνιάζουν, δημιουργούν ένα πεδίο κοσμικής οικονομικής δραστηριότητας που θα μπορούσε άνετα να θέσει υποψηφιότητα για μια θέση στο Forbes. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό λοιπόν, οι περιορισμοί που προσπαθεί να επιβάλλει η Μονή στην πρόσβαση των ανθρώπων στην περιοχή, θα μπορούσαν να φαίνονται σε κάποιον άνθρωπο με κριτική σκέψη ως προμελετημένοι για να επιτευχθεί ο σκοπός της απομάκρυνσης των ενοχλητικών μαρτύρων της παραπάνω δραστηριότητας.
Τι είναι τελικά η Μονή Γουβερνέτου; Ένα κοινόβιο ορθόδοξων ασκητών της πίστης ή μια καμουφλαρισμένη καλοοργανωμένη επιχείρηση που έχει σαν αποκλειστικό σκοπό το κέρδος;
Δεν υπάρχει μια απάντηση που μπορούμε να δώσουμε εμείς. Όμως θεωρούμε ότι, ως κάτοικοι και περιπατήτ(ρι)ες της περιοχής του Ακρωτηρίου, έχουμε το δικαίωμα να θέσουμε μερικά σημαντικά ερωτήματα προς τη Μονή, όπως επίσης σε συγκεκριμένες υπηρεσίες και φορείς αυτού που ονομάζουμε συντεταγμένη πολιτεία.
Προς την Ιερά Μονή της Κυρίας των Αγγέλων Γουβερνέτου:
- Για ποιο λόγο δεν δίνετε στην δημοσιότητα τους «αδιαμφισβήτητους» τίτλους ιδιοκτησίας που επικαλείστε ότι κατέχετε σχετικά με το Μοναστήρι, την Υπαπαντή (Αρκουδιώτισσα), το Καθολικό, το Αυλάκι του Αγίου, και την ευρύτερη «ιδιωτική αρχαιολογική περιοχή», ώστε να διαλευκανθεί το ζήτημα;
- Ποια είναι η έκταση της ακίνητης περιουσίας της Μονής, πώς αποκτήθηκε και ποιος ακριβώς τη διαχειρίζεται; Τι μέρος από αυτά τα έσοδα διατίθενται προς όφελος ανθρώπων που βρίσκονται σε ανάγκη, βάση των Χριστιανικών προτύπων;
- Εξασφαλίζονται τα εργασιακά δικαιώματα και τα μέτρα ασφαλείας για τον COVID-19 των εργατών γης και των οικοδόμων που εργάζονται στα κτήματα της Μονής και τα «εργοτάξια» που αναφέρονται στις πινακίδες που υπάρχουν στις καγκελόπορτες;
- Ισχύει ότι κατά το παρελθόν έχει ζητηθεί εισιτήριο για την διέλευση από τον περίβολο της Μονής;
- Αληθεύει ότι υπάρχουν σχέδια για τη δημιουργία ξενώνα φιλοξενίας εκλεκτών καλεσμένωνέπειτα από την αναστήλωση ερειπίων του μοναστηριού μέσα στο φαράγγι; Αν ναι, έχουν ληφθεί οι σχετικές άδειες από την Εφορία Αρχαιοτήτων Χανίων;
- Επίσης, αληθεύει ότι υπάρχουν σχέδια για επενδύσεις σε Φωτοβολταϊκά Πάρκα; Αν ναι, έχουν γίνει οι σχετικές απαραίτητες μελέτες για τις ενδεχόμενες περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχει η ευρύτερη περιοχή του Ακρωτηρίου;
- Πώς αιτιολογείτε την εκδίωξη, επίθεση και απειλή σε επισκέπτες της Μονής σύμφωνα με μαρτυρίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, όπως επίσης των δρομέων και περιπατητών που βρίσκονταν εκτός του περιβόλου της Μονής, προφασιζόμενοι την ακαταλληλότητα της ενδυμασίας και της δραστηριότητάς τους (δηλ. την αθλητική περιβολή και το τρέξιμο στην περιοχή);
Προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο:
- Είναι ενήμερο το Οικουμενικό Πατριαρχείο για όλη αυτή την δραστηριότητα της Μονής; Αναλυτικότερα, είναι ενήμερο για την παρεμπόδιση της ελεύθερης πρόσβασης στους παρακείμενους αρχαιολογικούς χώρους και τον αιγιαλό, καθώς επίσης για τα επιχειρηματικά της σχέδια, που ενέχουν σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, σοβαρές πιθανότητες καταπάτησης εργασιακών δικαιωμάτων και παράνομη οικειοποίηση αρχαιολογικών χώρων;
- Με δεδομένη την εκφρασμένη αγάπη του Πατριάρχη για το φυσικό περιβάλλον, ποια είναι η θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου;
Προς την Ελληνική Αστυνομία:
- Για ποιο λόγο στις απόλυτα ειρηνικές συγκεντρώσεις-συνελεύσεις μας παρευρίσκονται ένστολα και μη όργανα της ΕΛ.ΑΣ και για ποιο λόγο στέκονται μπροστά από την καγκελόπορτα η οποία κλείνει κοινοτικό δρόμο;
- Ποιος τα καλεί κάθε φορά και με ποια αιτιολογία;
- Αληθεύει ότι μοναχοί οι οποίοι εκπροσωπούν την Μονή Γουβερνέτου παραδίδουν στις αστυνομικές αρχές φωτογραφικό υλικό και βίντεο από τις κινητοποιήσεις μας;
- Aν ναι, παραλήφθηκε από την ΕΛ.ΑΣ αυτό το υλικό, και για ποιο σκοπό;
Προς την Περιφέρεια Κρήτης:
Από δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο πληροφορηθήκαμε ότι υπήρξε συνάντηση του Αντιπεριφερειάρχη Χανίων με εκπροσώπους της Μονής, μετά την ανακοίνωση του πρώτου ότι οι περιφράξεις είναι παράνομες και την διάθεση των σχετικών εγγράφων στη δημοσιότητα. Στα ρεπορτάζ αναφέρεται ότι η Μονή έχει στη διάθεσή της έγγραφα που πιστοποιούν την ακίνητή της περιουσία και την πιθανή διεκδίκηση της ιδιωτικότητας του δρόμου. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, δεν υπάρχει ανακοίνωση σχετικά με την κατάθεση αυτών των εγγράφων από την πλευρά της Μονής στην Περιφέρεια. Επίσης αναφέρεται ότι η Περιφέρεια θα πραγματοποιούσε αυτοψία.
- Πραγματοποίησε τελικά η Περιφέρεια την αυτοψία που είχε σκοπό να κάνει;
- Αν ναι, πού κατέληξε ως προς τις αιτιάσεις της Μονής;
- Τι είναι αυτός ο δρόμος; Ιδιωτικός, όπως ισχυρίζεται η Μονή στις διάσπαρτες ταμπέλες της σε ολόκληρη τη διαδρομή, ή δημόσιος, όπως ισχυρίζεται η ανακοίνωση της Περιφέρειας και τα συμβούλια των όμορων δημοτικών διαμερισμάτων; Kαι τελικά από πού ξεκινάει και που καταλήγει αυτός ο δρόμος;
- Ποιος τοποθέτησε στρατηγικά όγκους βράχων πάνω στο οδόστρωμα που εμποδίζαν την ομαλή διέλευση και στάθμευση οχημάτων και με ποια αιτιολογία;
- Κατέθεσε τελικά η Μονή από την πλευρά της τους όποιους τίτλους ιδιοκτησίας διατείνεται ότι έχει στην κατοχή της στην αρμόδια υπηρεσία σας;
- Αν ναι, σας καλούμε να δημοσιοποιήσετε τα έγγραφα ιδιοκτησίας που επικαλείται η Μονή, για την πλήρη ενημέρωση των πολιτών,δεδομένου ότι το ζήτημα άπτεται του δημοσίου συμφέροντος.
Προς την Κτηματική Υπηρεσία:
- Για ποιο λόγο εμποδίζεται η ελεύθερη πρόσβαση στο μονοπάτι και τον αιγιαλό στην περιοχή «Αυλάκι του Αγίου» (παραλία Καθολικού) στο Ακρωτήρι κατά παράβαση του άρθρου 2 του Ν. 2971/2001 μέσω τοιχίων και καγκελόπορτων, οι οποίες μάλιστα συνήθως είναι κλειστές, αλλά και του ωραρίου επισκέψεων που θέτει αυθαίρετα η Μονή;
- Ισχύει κάποια ιδιαίτερη εξαίρεση από το Νόμο για την εν λόγω περιοχή;
- Αν ναι, παρακαλούμε γνωστοποιήστε μας τα εν λόγω έγγραφα που πιστοποιούν αυτή την εξαίρεση.
Προς το Δήμο Χανίων:
- Εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες από την υπηρεσία της πολεοδομίας για την κατασκευή των τοιχίων και για τις καγκελόπορτες ή πρόκειται για εντελώς παράνομες εργασίες που χρήζουν άμεσης κατεδάφισης;
- Έπειτα από την γνωστοποίηση του ζητήματος στα ΜΜΕ, η πολεοδομία έκανε αυτοψία για να ελέγξει τη νομιμότητα των περιφράξεων στο δρόμο;
- Αν όχι, γιατί; Περιμένει ακόμη κάποια καταγγελία παρά το γεγονός ότι το θέμα βρίσκεται στην αιχμή της επικαιρότητας εδώ και καιρό;
- Πως δικαιολογείται η απαγόρευση της πρόσβασης στον αιγιαλό, τους αρχαιολογικούς χώρους και το δίκτυο μονοπατιών της ευρύτερης περιοχής όταν η μετακίνηση εντός της επικράτειας είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα;
- Αληθεύει ότι το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου υπέστη έξωση από την Μονή Γουβερνέτου;
- Υπάρχουν άλλες ενεργές παραχωρήσεις της Μονής προς το Δήμο ή κάποια ενοικίαση χώρου ιδιοκτησίας της Μονής από το Δήμο;
- Υπάρχει κάποια άλλη μορφή συνεργασίας που να αφορά την κοινωνική πολιτική του Δήμου με την Μονή Γουβερνέτου;
- Τελικά εκτός από τις λεκτικές καταδίκες υπάρχει κάτι που να μπορεί να κάνει ο Δήμος για να εξασφαλίσει την ελεύθερη πρόσβαση των δημοτών του σε μια περιοχή που ανήκει σαφώς στα όρια του;
Προς την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων:
- Στην προαναφερθείσα περιφραγμένη και αποκλεισμένη για τους ανθρώπους περιοχή, ποιοι χώροι είναι αναγνωρισμένοι ως αρχαιολογικοί και σε ποιες Εφορίες Αρχαιοτήτων έχουν καταχωρηθεί;
- Γίνονται αυτοψίες της υπηρεσίας σε αυτούς τους χώρους και αν ναι, κάθε πότε;
- Υπάρχει από το νόμο δικαίωμα ιδιοκτησίας σε αρχαιολογικούς χώρους;
- Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η αρχαιολογική υπηρεσία υπό το φως των παραπάνω δεδομένων;
Κλείνουμε με μια προτροπή προς τα τοπικά ΜΜΕ:
Θεωρούμε πως όλα τα παραπάνω ερωτήματα είναι εύλογα και μάλιστα αρκετά από αυτά προέρχονται από πρωτογενή ρεπορτάζ τοπικών μέσων. Θα εκτιμούσαμε λοιπόν τη δημοσίευση αυτής της ανακοίνωσης αφού η απάντηση των ερωτημάτων μας θα μπορούσε σε μεγάλο βαθμό να ξεκαθαρίσει ένα τοπίο που παραμένει θολό».