Κρήτη | παρουσιάστηκε από τον Κεφαλογιάννη ο σχεδιασμός υλοποίησης του ΒΟΑΚ
Τον σχεδιασμό υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) παρουσίασε την Παρασκευή στη Βουλή, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ Βασίλη Κεγκέρογλου.
«Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και η κυβέρνηση έχουν μπει σε αγώνα δρόμου για να καλυφθεί η πενταετή ολιγωρία της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τον ΒΟΑΚ», τόνισε ο υπουργός, και συνεχίζει:
«Θυμίζω ότι ο αρχικός σχεδιασμός ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε να ολοκληρώνεται το έργο στα Χανιά. Ωστόσο, κατόπιν πρωτοβουλίας του ίδιου του πρωθυπουργού και σε άμεση συνεργασία με τον υπουργό, Κώστα Καραμανλή, προχωρήσαμε στην επέκταση του ΒΟΑΚ μέχρι την Κίσσαμο» ανέφερε.
Τα επιμέρους κομμάτια, όπως διαχωρίζονται από Κίσσαμο έως Σητεία, έχουν ως εξής:
1. Το τμήμα Κίσσαμος – Χερσόνησος θα δημοπρατηθεί ως σύμβαση παραχώρησης.
2. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη θα δημοπρατηθεί ως έργο ΣΔΙΤ.
3. Το τμήμα Νεάπολη – Σητεία θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.
Ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ και η επιλογή να υλοποιηθούν τμήματά του με σύμβαση παραχώρησης ή σύμβαση ΣΔΙΤ ή ως δημόσιο έργο έχει γίνει βάσει μοντέλων, τα οποία στηρίχθηκαν σε πολύ συγκεκριμένες τεχνικές παραμέτρους, οι οποίες είναι αντικειμενικές κι ανεξάρτητες από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, επισήμανε ο κ. Κεφαλογιάννης.
Τέτοιες παράμετροι, είναι το κατασκευαστικό κόστος, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι, οι προσδοκώμενες διελεύσεις, ούτως ώστε να εξασφαλισθούν οι αρχές του «Value Engineering» που επιτάσσουν τον συγκερασμό όλων των τεχνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων με την αναγκαιότητα της βιωσιμότητας και δυνατότητας χρηματοδότησης του έργου.
Περαιτέρω, για τις κάθετες συνδέσεις προς Ιεράπετρα, στο Τμήμα Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα, προβλέπεται κατά την εκπονηθείσα μελέτη τετράιχνη διατομή, δηλαδή δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα.
Με σκοπό τη βιωσιμότητα και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ, δεν μπορεί να διακηρυχθεί ως ενιαίο έργο.
«Αυτό είναι το πιο ασφαλές, υλοποιήσιμο και ρεαλιστικό σενάριο ώστε ο ΒΟΑΚ να ολοκληρωθεί και όχι να παραμείνει ένα σχέδιο επί χάρτου, όπως ήταν για 4,5 χρόνια επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Βάσει του σχεδιασμού αυτού κι όσων έχουμε ήδη εξαγγείλει, το έργο θα έχει εκκινήσει εντός του 2023, βεβαίως υπό το πρίσμα της ολοκλήρωσης της προβλεπόμενης στον νόμο διαδικασίας» υπογράμμισε.
Ως προς το πλαίσιο χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ και τα έργα του οδικού άξονα για τον νομό Λασιθίου, σημείωσε πως «ακόμη κι αν είχαμε έναν μαγικό τρόπο να βρούμε τα χρήματα να κατασκευασθεί ο ΒΟΑΚ, μόνο για τη συντήρησή του, λόγω της έλλειψης των κυκλοφοριακών φόρτων, θα έπρεπε να υπάρχει χρηματοδότηση είτε με διόδια, είτε με άλλον τρόπο. Αυτός είναι και ο λόγος που προκρίθηκε το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό μοντέλο».
Αναφορικά με το σκέλος της παραχώρησης, ανέφερε πως το τίμημα μελετών-κατασκευών είναι στο 1,5 δισ ευρώ, ενώ η χρηματοδοτική συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου είναι ύψους 800 εκατ. ευρώ, ποσό που θα καλυφθεί κατά μέγιστο από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείο Ανάκαμψης.
«Κανένα τμήμα της Κρήτης δεν μένει εκτός σχεδιασμού. Εδώ και ενάμισι χρόνο που έχουμε αναλάβει την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν προχωρήσει αρκετές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και για την αποκατάσταση πρανών επί του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Συστηματικά προχωρά και η ανάθεση των λοιπών αντίστοιχων έργων, η οποία εκτιμάται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021» κατέληξε ο κ. Κεφαλογιάννης.