Κρήτη | πώς προχωρούν τα έργα για τα μεγάλα φράγματα
Ένα βήμα προς τα μπρος κάνει το έργο για το Φράγμα Πλατύ στο Ρέθυμνο. Με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο εντάχθηκε στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 με ποσό 195 εκατ. ευρώ.
Αυτό είναι ένα επιπρόσθετο βήμα καθώς όπως έχει γίνει γνωστό, έχουν υπογραφεί οι Συμβάσεις Χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) και την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB), ποσού €160 εκατ. με το οποίο θωρακίζεται η υλοποίηση του έργου.
Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του φράγματος, η κατασκευή αγωγού μεταφοράς νερού στην πεδιάδα της Μεσσαράς και η κατασκευή αρδευτικού δικτύου σε περιοχές της Π.Ε. Ρεθύμνου.Με το έργο θα αρδεύονται 43.500 στρέμματα στην ευρύτερη περιοχή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο μπορεί να προκηρυχθεί εντός του 1ου εξαμήνου 2025 ως δημόσιο έργο με την διαδικασία του διαγωνισμού να πιστεύεται πως θα διαρκέσει έως 12 μήνες.Περίοδος κατασκευής: 5 έτη από την υπογραφή της σύμβασης.
Αυτό σημαίνει πως εφόσον έχουμε εκκίνηση του έργου το 2026, τότε χωρίς να υπολογίζονται καθυστερήσεις το έργο δύναται να ολοκληρωθεί προς τα τέλη του 2031.Να θυμίσουμε πως το υπουργείο Υποδομών παράλληλα ωριμάζει και το έργο τα αρδευτικά δίκτυα Γερακαρίου Ρεθύμνου. Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη δύο λιμνοδεξαμενών στην περιοχή Γερακαρίου, αρδευτικών δικτύων σε περιοχές του Γερακαρίου και κατά μήκος του αγωγού μεταφοράς προς Μεσσαρά, καθώς και έργων βελτίωσης υφιστάμενης οδοποιίας.Η μελέτη δημοπρατήθηκε στις 05.03.2024.Στην παρούσα φάση είναι σε εξέλιξη η διαδικασία ελέγχου των δικαιολογητικών συμμετοχής και η βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών των συμμετεχόντων από την Επιτροπή Διαγωνισμού.
Τα άλλα φράγματα στην Κρήτη
Εκτός από το μεγάλο έργο για το φράγμα Πλατύ στο Ρέθυμνο αλλά και τα δίκτυα Γερακαρίου, στην Κρήτη ακόμα ακόμα τρία μεγάλα έργα για αρδευτικούς σκοπούς με φράγματα σε κρίσιμες περιοχές.Το ένα είναι το φράγμα Μπραμιανού του οποίου ο διαγωνισμός είναι στο τελικό στάδιο με ανάδοχο την AKTOR. Το έργο έχει κόστος με ΦΠΑ 53,5 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 43,14 εκατ. ευρώ) και έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Η διάρκεια κατασκευής του έργου έχει καθοριστεί σε 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το δεύτερο είναι το Φράγμα Ταυρωνίτη όπου εδώ είμαστε σε διαγωνισμό ο οποίος προχωρά με τη μέθοδο της ΣΔΙΤ και αναμένεται η έναρξη της Β`1 φάσης. Είναι προϋπολογισμού 267,09 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Εντός του 2025 εκτιμάται ότι μπορεί να δούμε τον διαγωνισμό να φτάνει σε πιο ώριμο στάδιο για να υποβληθούν προσφορές.Το τρίτο έργο είναι ο διαγωνισμός που τρέχει από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε το 2023 προχώρησε και πρόσφατα το υπουργείο ανακήρυξε ως προσωρινό ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και αν όλα κυλήσουν ομαλά οι υπογραφές εκτιμάται ότι μπορεί να πραγματοποιηθούν το 2025 βάζοντας μπρος στις εργασίες κατασκευής. ΤΟ έργο ανέρχεται σε ποσό με ΦΠΑ 69,31 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 55,9 εκατ.