Σούδα | «πράσινο φως» για τη δημοπράτηση του σταθμού επιβατών
Στην έγκριση της διακήρυξης του έργου κατασκευής σταθμού επιβατών στο λιμάνι της Σούδας προχώρησαν το Υπουργείο Οικονομικών και το Ταμείο Ανάκαμψης, γεγονός που ανάβει το «πράσινο φως» για τη δημοπράτηση και την υλοποίησή του.
Τον διαγωνισμό και το έργο θα υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Το σύνολο του προϋπολογισμού ανέρχεται στο ποσό των 12.915.840 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Το έργο, που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025, έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Στόχος είναι να υπάρξει λειτουργικότητα σε όλα τα τμήματα του λιμένα όσον αφορά στη διακίνηση επιβατών, με δυνατότητα λειτουργίας του λιμένα ως home port για τα κρουαζιερόπλοια.
Το έργο αφορά στην ανέγερση νέου σταθμού επιβατών στον λιμένα Σούδας Χανίων, σύμφωνα με το master plan που έχει εκπονηθεί και έρχεται σε συνέχεια σχετικού πανελλήνιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, που περιλαμβάνει χώρους εξυπηρέτησης των επιβατών ακτοπλοΐας και κρουαζιεροπλοίων, καθώς και κτίρια διοίκησης και χώρους ελέγχων Σένγκεν.
Το κτήριο εντάσσεται στη θέση του Σταθμού Επιβατών, ως πρώτη φάση του έργου, στη βόρεια πλευρά του προκαθορισμένου περιγράμματος όπως αυτό εμφανίζεται στο επικαιροποιημένο master plan λιμένος Σούδας, ενώ υπάρχει ο υπόλοιπος χώρος για επόμενη, μελλοντική ανάπτυξη.
Το κτήριο οργανώνεται σε τρεις περιοχές συνθέτοντας ένα ενιαίο λειτουργικό σύστημα, σε καθολική ανάπτυξη με εσωτερική οργάνωση και εξυπηρετήσεις που παραπέμπουν σε αντίστοιχες διατάξεις αεροδρομίων (ως τερματικός σταθμός δηλαδή):
α. Τη βάση (χώροι υποδοχής, χώροι επικύρωσης – check in, γραφειακοί χώροι, τουριστικά γραφεία, τελωνείο, τουριστική αστυνομία, χώροι υγιεινής, βοηθητικοί χώροι καθώς και χώροι προσβάσεων και κινήσεων), αποτελεί ένα ευκρινές πεδίο διαχωρισμού των ισόγειων λειτουργιών ενός τερματικού σταθμού. Οργανώνεται σε έναν εσωτερικό δρόμο κινήσεων και γύρω από το υπερκείμενο εσωτερικό αίθριο, έχοντας άμεση αντιληπτική του χώρου.
β. Το κέλυφος (χώροι αναμονής σε στάθμη ορόφου, με δυνατότητα διμερούς διαχωρισμού επιβατών εσωτερικού – κρουαζιέρας, καθώς και δυνατότητα ένταξης χώρων ελέγχου μετάλλων και αντίστοιχων χώρων υγιεινής) αποτελεί μια κοίλη ανάπτυξη μιας ενιαίας γραμμικής κτιριακής δομής, ως ένας ενιαίος εσωτερικός χώρος, στραμμένος στο λιμάνι. Περιλαμβάνει εσωτερικό μεσοπάτωμα, με χρήση αναψυκτήριου και με άμεση πρόσβαση από τη στάθμη ισογείου, χωρίς να παρενοχλείτε η λειτουργία της αναμονής.
γ. Το belvedere, ως ένα υπαίθριο δώμα εκτόνωσης του ορόφου, μόνον για τους επιβάτες αναχώρησης, ανοιχτό στη θέα και στο κόλπο, ελεγχόμενης ροής και πρόσβασης, ως δυνατότητα αξιοποίησης του οπτικού πεδίου του λιμανιού. Το κτίριο αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο, α’ όροφο και μεσοπάτωμα.