Το 2024 η ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής |
Το 2024 αναμένεται η ολοκλήρωση του «Αριάδνη Interconnection», ενός έργου ύψους 1,1 δισ. δολαρίων που θα συνδέσει το ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης με το εθνικό ηπειρωτικό δίκτυο στην Αττική. Αυτό αναφέρεται σε δημοσίευμα του Time όπου φιλοξενούνται δηλώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, Γιάννη Καράμπελα.
Όπως αναφέρεται, πρόκειται για τη μεγαλύτερη πρωτοβουλία ηλεκτρικής υποδομής που έχει αναλάβει ποτέ η Ελλάδα και ένα από τα πέντε πιο καινοτόμα έργα συνεχούς ρεύματος που επιχειρήθηκαν ποτέ στην Ευρώπη. Το πιο σημαντικό είναι ότι θα μειώσει τον συνολικό ετήσιο λογαριασμό ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας κατά 600 εκατομμύρια δολάρια και θα μηδενίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της Κρήτης από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως τονίζεται, το «Αριάδνη Interconnection» αποτελεί μόνο ένα μέρος μιας ευρύτερης πρωτοβουλίας για τη διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο, ώστε να απαλλαγεί το μείγμα της χώρας από μονάδες που λειτουργούν με καύση πετρελαίου.
Μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας
«Αυτές οι διασυνδέσεις συμβάλλουν στη μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα με δύο τρόπους», σημειώνει ο Γιάννης Καράμπελας. «Σε ένα επίπεδο, απαλλάσσει τα νησιά από το κόστος της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από πετρέλαιο, το οποίο η υπόλοιπη Ελλάδα πρέπει σήμερα να επιδοτεί. Αφετέρου, η κατασκευή περισσότερων δικτύων συστημάτων μας επιτρέπει να επιταχύνουμε την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο, γεγονός που τελικά θα μειώσει ακόμη περισσότερο το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας
Ο ΑΔΜΗΕ, σημειώνεται στο ίδιο δημοσίευμα, δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στα έργα αποθήκευσης ενέργειας που θα αυξήσουν την ικανότητα του φορέα εκμετάλλευσης να αποθηκεύει πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργεια σε περιόδους χαμηλής ζήτησης και θα διασφαλίσει ότι ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να παρέχει αξιόπιστη και οικονομικά προσιτή ηλεκτρική ενέργεια στους πελάτες του σε περιόδους αιχμής. «Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι επί του παρόντος η πιο δημοφιλής μορφή αποθήκευσης για εφαρμογές μικρής κλίμακας», λέει ο Καράμπελας, «αλλά άλλες τεχνολογίες, όπως η αποθήκευση ενέργειας με αντλησιοταμίευση και η αποθήκευση ενέργειας με πεπιεσμένο αέρα, μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικές για την αποθήκευση ενέργειας σε μεγάλη κλίμακα, στο δίκτυο».
Τα υπεράκτια αιολικά
Ο ΑΔΜΗΕ διερευνά επίσης ενεργά τις επιλογές για την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών εγκαταστάσεων και έχει συστήσει μια εσωτερική ομάδα εργασίας αφιερωμένη στην προσπάθεια αυτή. «Οι θάλασσές μας είναι βαθιές και δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε δομές αγκυροβολημένες στο βυθό, επειδή θα έπρεπε να βρίσκονται πολύ κοντά στα νησιά και τις ακτές μας, και αυτό θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στην τουριστική μας βιομηχανία», σημειώνει στο ίδιο δημοσίευμα ο CEΟ του ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών. «Αυτό σημαίνει ότι περιμένουμε να ωριμάσει η τεχνολογία των πλωτών αιολικών πάρκων».
Αναφορά γίνεται και στην ανάπτυξη των διεθνών διασυνδέσεων της χώρας, με έργα όπως η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας που θα τριπλασιάσει τη μεταφερόμενη ενέργεια μεταξύ των δύο χωρών. Η εταιρεία διεξάγει επίσης μελέτη σκοπιμότητας για μια δευτερεύουσα ενισχυτική διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας.
Οι διεθνείς διασυνδέσεις
Ο ΑΔΜΗΕ – όπως αναφέρεται – συνδράμει επίσης στις νέες, στρατηγικές διεθνείς διασυνδέσεις που δρομολογήθηκαν στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα-Κύπρος-Ισραήλ και Ελλάδα-Αίγυπτος), με στόχο να καταστεί η Ελλάδα ένας πράσινος ενεργειακός διάδρομος μεταξύ Ευρώπης, Βόρειας Αφρικής και Μέσης Ανατολής. Εξετάζεται επίσης η δυνατότητα ανάπτυξης άλλων διασυνδέσεων με την Αλβανία, την Τουρκία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Αυστρία.
Το όραμα μετατροπής της Ελλάδας σε έναν κόμβο πράσινης ενέργειας απαιτεί προσέλκυση ξένων επενδύσεων, με τον CEO του ΑΔΜΗΕ να υπογραμμίζει ότι «οι δυνατότητες για ισχυρές αποδόσεις είναι υψηλές» και ως εκ τούτου «οι θεσμικοί επενδυτές θα πρέπει να εξετάσουν πολύ σοβαρά την Ελλάδα».
Πηγή: ot.gr