Κρήτηνέαπρωτοσέλιδο Α

ΒΟΑΚ | χρηματοδότηση 455 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης

Ποσό που ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ αγγίζουν τα έργα που πέρασαν από την επιτροπή του Ταμείου Ανάκαμψης για το υπουργείο Υποδομών.

Με οδικά, αντιπλημμυρικά, φράγματα, σιδηροδρομικά και συγκοινωνικά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, φιλοδοξεί να ξεκινήσει η ταυτόχρονη υλοποίηση πολλών projects και να τηρήσει τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το ypodomes.com, ένα ποσό 455 εκατ. ευρώ θα οδεύσει για τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ, ποσό που εξασφαλίζει και τη βιωσιμότητα του έργου αλλά το κάνει και χρηματοδοτήσιμο. Από αυτά, περί τα 200 εκατ. ευρώ θα πάνε στο τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος), 90 εκατ. ευρώ στο ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και τα άλλα 165 εκατ. για να ξεκινήσει άμεσα η δημοπράτηση του δημόσιου έργου – τμήματος του ΒΟΑΚ (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος).

Επίσης , ένα μεγάλο ποσό της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ εξασφαλίστηκε για το πολύ μεγάλο έργο που αφορά την παρέμβαση σε 7.000 σημεία του οδικού δικτύου της χώρας, συνολικού κόστους 450 εκατ. ευρώ. Το έργο καλύπτει και η ΕΤΕπ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com οι σχετικοί διαγωνισμοί είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν, ενώ, σύμφωνα με ασφαλείς πηγές η χρηματοδότηση για τα οδικά έργα ξεπερνά τα 1,15 δισ. ευρώ. Περίπου 450 εκατ. ευρώ θα κατεθυνθούν για το βόρειο τμήμα του Ε65, Τρίκαλα-Εγνατία. Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι, αφού πρώτα κυρωθεί η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης από τη Βουλή.

Η λογική του Ταμείου Ανάκαμψης

Το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργήθηκε το 2020 με αφορμή την πανδημία του κορωνοϊού για να βοηθήσει τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να ορθοποδήσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Πρόκειται για ένα χρηματοδοτικό εργαλείο που δεν είναι σαν το ΕΣΠΑ. Αφορά κατά 70% έργα περιβαλλοντικά και ψηφιακής μετάβασης, αυτό σημαίνει πως από τα 16 δισ. ευρώ που θα λάβει η Ελλάδα, περίπου τα 11 δισ. ευρώ.

Με το Ταμείο Ανάκαμψης επιδιώκεται να προωθηθούν έργα που θα έχουν εμπροσθοβαρή αποτέλεσμα στις οικονομίες, θα έχουν ένα μεγάλο πολλαπλασιαστή. Είναι έργα που έχουν τον χαρακτήρα του κατεπείδοντος. Μέσω των χρημάτων αυτών, συγχρηματοδοτούνται έργα που μπορεί επίσης να λαμβάνουν χρηματοδότηση από άλλα κανάλια όπως το ΕΣΠΑ, το CEF ή να υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ ή παραχώρησης.

Για παράδειγμα το έργο του βόρειου τμήματος του Ε65, χρηματοδοτείται στο 100%, ενώ στα υπόλοιπα έργα καλύπτεται μέρος της απαραίτητης χρηματοδότησης (π.χ. για τον ΒΟΑΚ ή την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων).

Αυτός ο συνδυασμος χρηματοδοτικών εργαλείων, εξασφαλίζει την υλοποίηση έργων, επιταχύνει την υλοποίηση τους που διαφορετικά θα δυσκολεύονταν να εξασφαλίσουν την 100% χρηματοδότηση projects ή αυτά θα τραβούσαν πολύ περισσότερο σε χρόνο.

Η διελκυνστίδα του Ταμείου

Η μεγάλη διελκυνστίδα του Τ.Α. είναι ο διαθέσιμος χρόνος. Η υποχρέωση της κάθε Αναθέτουσας Αρχής να ολοκληρώσει τα έργα που παίρνουν χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργεί ένα νέο δεδομένο πολύ αυστηρότερο από αυτό του ΕΣΠΑ.

Όπως σημειώνουν στο ypodomes πηγές με γνώση στο θέμα, αν οι απορροφήσεις δείχνουν ότι το έργο “δεν τραβάει”, τότε θα διακοπτεται η χρηματοδότηση και θα απαιτείται η επιστροφή των κονδυλίων που έχουν διατεθεί.

Από την άλλη, για χώρες σαν την Ελλάδα που δεν φημίζεται για την ταχύτητα υλοποίησης αλλα και για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων στα έργα, είναι μία νέα πρόκληση που μπορεί να τη βοηθήσει να περάσει σε μία βελτίωση της παραγωγής και εκτέλεσης δημόσιων έργων.

Εδώ μπορεί να βοηθήσει σημαντικά ο τροποποιημένος νόμος 4412/2016 που δίνει κατεύθυνσεις επιτάχυνσης των έργων με διάφορους τρόπους, όπως η συνδρομή του ιδιωτικού τομέα στην επίβλεψη των έργων.

Αναφορικά με οδικά έργα που δεν θα συνεχίσουν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, αυτά θα συνεχίσουν μέσω ΕΣΠΑ ή ΣΔΙΤ (Σέρρες – Αμφίπολη, Παράκαμψη Χαλκίδας, Παράκαμψη Χαλκηδόνας).

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr