Τροχαία ατυχήματα | στους βασικούς λόγους η ελλιπής εκπαίδευση των οδηγών
Η εκπαίδευση των οδηγών αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την οδική ασφάλεια και την οδηγική παιδεία. Το επίπεδο εκπαίδευσης των εκπαιδευτών οδήγησης επηρεάζει άμεσα τη συμπεριφορά των νέων οδηγών και κατά συνέπεια τον αριθμό των τροχαίων συμβάντων.
Η ελλιπής εκπαίδευση των νέων οδηγών είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που συμβάλλουν στα τροχαία ατυχήματα, καθώς πολλοί οδηγοί δεν έχουν κατανοήσει πλήρως τους κανόνες κυκλοφορίας. Ωστόσο η εκπαίδευση συχνά δεν εστιάζει στις πραγματικές συνθήκες οδήγησης, στην ενσυναίσθηση, στην αλληλεγγύη και στη διαχείριση κρίσεων στον δρόμο, παρά μόνο στο πως θα πετύχουν στις εξετάσεις. Αυτές είναι μερικές επίσημες θέσεις του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης (ΠΣΕΟ) και Κυκλοφοριακής Αγωγής, που μέσω ανακοίνωσής του, αναφέρει εκτός των άλλων ότι δεν μπορεί οι εκπαιδευτές να είναι απόφοιτοι Λυκείου και ΙΕΚ, καθώς αυτοί χρειάζεται να είναι κάτοχοι εξειδικευμένων γνώσεων και δεξιοτήτων που επιτρέπουν την ολιστική κατανόηση και διδασκαλία της κυκλοφοριακής ασφάλειας και των νέων τεχνολογιών.
Για παράδειγμα, οι σύγχρονοι εκπαιδευτές οδήγησης πρέπει να είναι σε θέση να εξηγήσουν και να εκπαιδεύσουν τους μαθητές στη λειτουργία και τη χρήση προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης (ADAS), τα οποία μπορούν να σώσουν ζωές αν χρησιμοποιηθούν σωστά. Από την άλλη, θα πρέπει να ενταχθεί και η Τεχνητή Νοημοσύνη στον τομέα της εκπαίδευσης οδηγών και χρηστών του δρόμου, ώστε να προσφέρει νέες δυνατότητες για εξατομικευμένη και αποδοτική μάθηση.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εξατομίκευση της μάθησης και την αξιολόγηση δεξιοτήτων, να συμβάλει στην εξατομικευμένη προσέγγιση για ΑμεΑ και άτομα με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες, προσαρμόζοντας την εκπαίδευση στις ανάγκες του εκάστοτε μαθητή. Ουσιαστικά η Τεχνητή Νοημοσύνη θα ενσωματώνεται σε όλες τις πτυχές της εκπαίδευσης οδηγών, με στόχο τη βελτίωση της μάθησης και της αξιολόγησης, ενώ θα συμβάλλει στην προσαρμοστική μάθηση, όπως για παράδειγμα ένας μαθητής με δυσκολία στη διατήρηση της προσοχής θα μπορεί να λαμβάνει μικρότερα μαθήματα και με περισσότερα διαλείμματα.
Τέλος, η χρήση της Τεχνικής Νοημοσύνης θα συμβάλλει στη δημιουργία ρεαλιστικών προσομοιώσεων, όπως οδήγηση υπό έντονη βροχή ή σε πολυσύχναστους δρόμους, ενώ παράλληλα θα υπάρξει αντικειμενική αξιολόγηση δεξιοτήτων, όπως ο χρόνος αντίδρασης και ο έλεγχος οχήματος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ