Η φυσική άσκηση μέχρι και τα έξι | παιδί
Θα περίμενες από το παιδί σου να διαβάσει πριν πρώτα μάθει να αναγνωρίζει τα γράμματα;
Θα του ζητούσες να λύσει μια μαθηματική πράξη πριν πρώτα μάθει τους αριθμούς;
Θα του έδινες μια παρτιτούρα να παίξει πιάνο πριν μάθει τις νότες;
Και η trick question… Θα προωθούσες σε κάποιο άθλημα το παιδί σου, πριν πρώτα διδαχθεί και αναπτύξει τις βασικές κινητικές δεξιότητες – απαραίτητες για την συμμετοχή τους σε δραστηριότητες φυσικής άσκησης εφόρου ζωής?
Στο πρώτο στάδιο της κινητικής ανάπτυξης της «ενεργού κίνησης», δηλαδή από την γέννησή τους μέχρι και έξι ετών κατά μέσο όρο, τα παιδιά χτίζουν και μαθαίνουν την αλφαβήτα της κίνησης (ευκινησία, ισορροπία, συντονισμό κτλ.) θέτοντας τα θεμέλια πάνω στα οποία, τα παιδιά μέσα από τα επόμενα δύο στάδια περατώνουν το βασικό οικοδόμημα της κίνησης.
Σε αυτό το στάδιο το κλειδί είναι το ενεργό και κυρίως δομημένο παιχνίδι καθώς δίνουμε μεγάλη έμφαση στη διασκέδαση. Οι δραστηριότητες πρέπει να βοηθούν τα παιδιά να αισθάνονται ικανά και άνετα ώστε να συμμετέχουν σε μια ποικιλία δραστηριοτήτων και προκλήσεων, μη ανταγωνιστικών παιχνιδιών. Είναι αναμφίβολα ένα στάδιο πολύ σημαντικό καθώς χτίζονται σημαντικές συνδέσεις μέσα στον εγκέφαλο αλλά και ανάμεσα στον εγκέφαλο και τους μύες.
Έτσι λοιπόν πριν την εφηβεία, τα παιδιά έχουν κατακτήσει τις θεμελιώδη βασικές δεξιότητες που τα καθιστούν ικανά να παραμείνουν κινητικά ενεργά για την υπόλοιπή τους ζωή.
Τα ενδιάμεσα σταδία (Κορίτσια 11 μέχρι 19-23 + /- ετών, αγόρια 12 μέχρι 20-23 +/- ετών) σχετίζονται με την ανάπτυξη της αθλητικής αριστείας παρέχοντας εκπαίδευση ελίτ για τους αθλητές που ενδιαφέρονται για τον ανταγωνισμό υψηλού επιπέδου.
Το τελικό επίπεδο «ενεργός για μια ζωή» αφορά όλα τα άτομα 12 ετών και άνω καθώς δεν θα φτάσουν όλοι στο επίπεδο της Αθλητικής αριστείας. Ωστόσο, έχοντας πετύχει η εκπαίδευση της φυσικής άσκησης τα προηγούμενα χρόνια, μέσα από τα δομημένα προγράμματα που καλλιεργούν τις απαραίτητες δεξιότητες , θα διατηρήσουν έναν ενεργά υγιή τρόπο ζωής.
Η κατάκτηση αυτών των βασικών κινητικών δεξιοτήτων στα πρώτα χρόνια ζωής του παιδιού τα εφοδιάζει με εμπιστοσύνη και ικανότητες, όχι μόνο να συμμετέχουν, αλλά και να απολαμβάνουν την φυσική άσκηση.
Στον αντίποδα η αποτυχία κατάκτησης αυτών των δεξιοτήτων μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο της μεταγενέστερης συμμετοχής τους στη φυσική άσκηση καθιστώντας την πρώιμη ανάπτυξη μια περίοδο κρίσιμη, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Πηγή: Physical and Health Education, Canada