Click away | Αντιδράσεις, παράπονα, παράδοξα – άνοιξαν κομμωτήρια και βιβλιοπωλεία
Πρεμιέρα μετά από πέντε εβδομάδες lockdown έκανε μέσω του click away το λιανεμπόριο την Κυριακή, με την αγορά να ελπίζει σε μία μερική αναζωογόνηση του τζίρου ενόψει Χριστουγέννων. Την ίδια ώρα, καταστηματάρχες και καταναλωτές καλούνται να εντάξουν στην αγοραστική τους ρουτίνα έναν πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα τρόπο αγοραπωλησίας.
Χθες, πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου οι πολίτες με μάσκες έξω από τα καταστήματα έδωσαν μία πρώτη «γεύση» του click away. Ωστόσο ο άστατος καιρός δεν επέτρεψε στους καταστηματάρχες και τους παράγοντες της αγοράς να βγάλουν συμπεράσματα για την νέα αυτή πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό πάντως είναι ότι περίπου στις 12:00, στην καρδιά της Αθήνας, την Ερμού, η κίνηση ήταν περιορισμένη με την εικόνα να είναι παρόμοια και στην Θεσσαλονίκη.
Από σήμερα Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου ανέβασαν ρολά βιβλιοπωλεία και κομμωτήρια με το προαιρετικό ωράριο λειτουργίας τους να είναι από τις 7:00 το πρωί έως τις 21:00 το βράδυ.
Επίσης άνοιξαν και τα ΚΤΕΟ για μοτοσικλέτες, επιβατηγά οχήματα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης και φορτηγά αυτοκίνητα μεικτού βάρους έως 3,5 τόνους.
Τα μέτρα τήρησης αποστάσεων και η αναλογία πληθυσμού ανά τ.μ
Κομμωτήρια – κουρεία
– Απόσταση μεταξύ θέσεων εργασίας: 2 μέτρα.
– Οι πελάτες θα προσέρχονται μόνο κατόπιν ραντεβού μέσω τηλεφώνου και ηλεκτρονικών μέσων.
– Οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους, να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος θα επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα.
– Υποχρεωτική χρήση μάσκας προστασίας για το προσωπικό και τους πελάτες.
– Ωράριο λειτουργίας (προαιρετικό) από 7 π.μ. έως 9 μ.μ.
– Προαιρετική λειτουργία τις Κυριακές 20-27 Δεκεμβρίου.
– Το άνοιγμα των κομμωτηρίων και των κουρείων δεν θα συνοδεύεται από τις υπηρεσίες περιποίησης νυχιών.
Βιβλιοπωλεία
– Εως 100 τ.μ. 4 άτομα
– Ανω των 100 τ.μ. +1 άτομο ανά 15 τ.μ.
ΚΤΕΟ
– Οι πελάτες θα προσέρχονται μόνο κατόπιν ραντεβού μέσω τηλεφώνου και ηλεκτρονικών μέσων
– Οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους να διατηρούν κατάλογο με τα ραντεβού, ο οποίος θα επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα
– Υποχρεωτική χρήση μάσκας προστασίας στο προσωπικό εργασίας
– Γάντια μιας χρήσεως και χρήση αντισηπτικού
Προβληματισμός στην αγορά
Οι έμποροι πάντως, διατηρούν τις επιφυλάξεις τους για το κατά πόσο το click away μπορεί να αποδώσει. Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτζής, μιλώντας στο MEGA την Κυριακή, σημείωσε χαρακτηριστικά πως το click away είναι «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» και δημιουργεί σύγχυση στον εμπορικό κόσμο. Υπενθυμίζεται δε πως η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) μετά από έκτακτη συνεδρίασή της το Σάββατο εξέδωσε ψήφισμα με το οποίο εξέφραζε την διαμαρτυρία της για «την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις».
Το σίγουρο πάντως είναι ότι θα χρειαστούν αρκετές ημέρες μέχρι να βγουν ασφαλή συμπεράσματα για την οικονομική αποδοτικότητα του μέτρου, καθώς παραδοσιακά η κορύφωση στην αγορά ερχόταν τις ημέρες των Χριστουγέννων. Ακόμα κι αν για κάποιους μοιάζει πολύπλοκη διαδικασία, σίγουρα αρκετοί είναι αυτοί που θα το προτιμήσουν με δεδομένο πως οι μεταφορικές εταιρείες έχουν φτάσει στο maximum των δυνατοτήτων τους αυξάνοντας κατά πολύ τον χρόνο αναμονής για παράδοση.
Παπαθανάσης στο protothema.gr: Πώς θα πετύχει τo click away
Από πλευράς του πάντως, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης, μιλώντας στο protothema.gr παραδέχεται πως το click away αποτελεί μία πρωτόγνωρη εμπειρία και σημειώνει πως χρειάζεται συνεργασία πελάτη και επαγγελματία για να πετύχει. Τονίζει ωστόσο πως αποτελεί ένα πρώτο βήμα για την επανεκκίνηση της αγοράς.
«Η ατομική ευθύνη και η τήρηση των μέτρων και των κανόνων προστασίας είναι οι βασικοί παράγοντες για την αποφυγή συνωστισμού, τώρα που κάνουμε το πρώτο βήμα για τη σταδιακή επανεκκίνηση της αγοράς. Η λειτουργία με το clik away (παραλαβή από το κατάστημα) είναι πρωτόγνωρη και για να πετύχει απαιτείται να υπάρχει απόλυτη συνεργασία του επαγγελματία και του πελάτη. Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με το click away διατηρούν όλα τα δικαιώματα των επιχειρήσεων που είναι κλειστές με κρατική εντολή.
Με την παραλαβή από το κατάστημα, αποσυμφωρούνται από τον μεγάλο όγκο των παραδόσεων στο σπίτι οι εταιρείες κούριερ που δυσκολεύονται την παρούσα στιγμή να καλύψουν την ζήτηση. Προσέχουμε και συνεχίζουμε για να φθάσουμε στο τέλος αυτής της πανδημίας που η επιστήμη θα νικήσει»,ανέφερε ο κ. Παπαθανάσης.
Σχετικά με το click away και τους κινδύνους για την επιδημιολογική εικόνα της χώρας, ο κ. Γεωργιάδης, είπε: «Έχουμε πει ότι αν δούμε εικόνες συνωστισμού θα κλείσουμε αμέσως. Αφετέρου είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους λοιμωξιολόγους, αν μας δώσουν σήμα θα κλείσουμε. Κάναμε την εναλλακτική πρόταση για την παράδοση εκτός των καταστημάτων, εμένα επιλογή μου ήταν να είναι ανοιχτά τα καταστήματα, αλλά αυτό ήταν επιδημιολογικά αδύνατο».
Τα παράδοξα του click away
Χιλιάδες είναι οι κοινοποιήσεις της φωτογραφίας, που δείχνει γυναίκα, να δοκιμάζει παπούτσια, στο πεζοδρόμιο εκτός του καταστήματος υποδημάτων, θεωρώντας ότι έτσι γίνεται η διαδικασία αγοράς μέσω click away.
Το σίγουρο είναι ότι με τη νέα – άγνωστη για όλους μας – μέθοδο, υπάρχουν παρανοήσεις αλλά και έντονες αντιδράσεις, καθώς δυσκολεύονται με τον τρόπο αυτό και οι καταστηματάρχες αλλά και οι πελάτες.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, σχολίασε στο twitter:
«Κυκλοφορεί ευρέως στο διαδίκτυο αυτή η φωτό. Δεν γνωρίζω αν είναι αληθινή αλλά αν είναι, αυτό προφανώς και απαγορεύεται. Οι αυριανοί έλεγχοι θα το λάβουν υπόψιν και θέλω για άλλη μία φορά να σας παρακαλέσω να μην παραβιάζετε τα μέτρα. Θα αναγκάσουμε να το σταματήσουμε. Κρίμα.»