Οικονομίανέαπρωτοσέλιδο Α

Πώς θα λειτουργεί το «καλάθι της νοικοκυράς» | παραδείγματα για την πλατφόρμα

Στη δημοσιότητα η βασική λίστα των προϊόντων με βάση την οποία το κάθε σούπερ μάρκετ ξεχωριστά θα καταρτίσει το δικό του καλάθι που θα περιέχει συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων.

Τα καλάθια θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα e-katanalotis και θα μπορεί το υπουργείο και ο καταναλωτής να τα παρακολουθούν και να διαπιστώνουν πώς και αν μεταβάλλονται, με βάση έναν ιδιότυπο δείκτη που θα λειτουργεί εν είδη τιμαρίθμου. Η κατάρτιση της λίστας θα πρέπει να γίνει μέχρι τέλος του μήνα.

Στο υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμούν ότι το μέτρο αυτό θα φέρει αποτελέσματα και θα λειτουργήσει ανασταλτικά στις υπέρμετρες αυξήσεις.

Παραδείγματα

Στο πλαίσιο συνέντευξης που παραχώρησε στην ΕΡΤ, ο κ. Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Εμπορίου, δήλωσε: «Αυτό που επιχειρείται είναι η συγκράτηση των τιμών. Δεν μιλάμε για μείωση των τιμών. Φανταστείτε το σαν ένα αυτοκίνητο το οποίο φρενάρει, δεν πηγαίνει προς τα πίσω, απλώς πηγαίνει πιο αργά προς τα μπροστά. Άρα έχουμε συγκράτηση των ανατιμήσεων».

«Φανταστείτε ότι αυτή τη στιγμή στα σούπερ μάρκετ οι προσφορές που μπαίνουν στα προϊόντα είναι διάσπαρτες σε διάφορα προϊόντα. Αυτό που ζητείται και επιδιώκεται είναι όλες αυτές οι προσφορές κατά το μέτρο που είναι δυνατό, να συγκεντρωθούν σε ένα πολύ συγκεκριμένο βασικό καλάθι» τόνισε.

Πρώτο παράδειγμα: Αν έχουμε ένα προϊόν ζυμαρικών ν. 6, που προτείνει μια αλυσίδα λιανικής πώλησης και έχει ανατιμηθεί μέσα στην περίοδο ενός μήνα κατά 2%, ενώ η συνολική κατηγορία ζυμαρικά όπως την παρακολουθεί η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, έχει ανατιμηθεί τον ίδιο μήνα κατά 5%, ο καταναλωτής που αγόρασε το προϊόν που βρίσκεται στο «Καλάθι του νοικοκυριού» έχει επιβαρυνθεί μόνο 2%, ενώ ο μέσος καταναλωτής έχει επιβαρυνθεί 5%.

Δεύτερο παράδειγμα: Ας πούμε ότι έχουμε ένα πακέτο μακαρόνια που κάνει 1 ευρώ. Εάν το μέσο πακέτο μακαρόνια σε όλη την οικονομία κάνει 1,10 μετά από ένα μήνα και το πακέτο το οποίο έχει μπει στο «Καλάθι του νοικοκυριού» από την επιχείρηση κάνει 1,05, ο καταναλωτής έχει κερδίσει 5 λεπτά. «Αυτό είναι κέρδος. Αυτό προσπαθούμε να εξηγήσουμε, ότι η νέα τιμή θα ανατιμάται με βραδύτερο ρυθμό από ότι τα υπόλοιπα προϊόντα της οικονομίας. Αυτός είναι ο στόχος», τόνισε ο ίδιος

Τι δεν είναι το «Καλάθι του νοικοκυριού»

«Καταρχήν δεν είναι μια συμφωνία στην οποία έχει έρθει η κυβέρνηση με τα σούπερ μάρκετ για να δώσει κάτι και να πάρει κάτι άλλο. Επίσης δεν θα υπάρξει κάποια επιβολή κυρώσεων. Δεν ερχόμαστε να πούμε στις επιχειρήσεις ότι “αν ανατιμήσετε τα προϊόντα αυτά θα δεχτείτε κάποιο πρόστιμο”» εξήγησε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Πώς επελέγησαν τα συγκεκριμένα προϊόντα

«Τα προϊόντα έχουν επιλεγεί με βάση τον όγκο της κατανάλωσης, δηλαδή αυτά που καταλαβαίνουμε ότι ζητάνε οι καταναλωτές πιο πολύ στο σούπερ μάρκετ.

Δεύτερο βασικό κριτήριο είναι τα προϊόντα τα οποία συνήθως δεν μπορεί να αποφύγει κανείς να αγοράσει, άρα η ζήτηση είναι ανελαστική. Και τι σημαίνει αυτό; Ότι όσο και να ανέβει η τιμή τους, δυστυχώς οι καταναλωτές δεν μπορούν να αποφύγουν να τα αγοράσουν. Άρα αν θέλουμε να βοηθήσουμε τον καταναλωτή, θα πρέπει να εστιάσουμε κυρίως σε αυτά τα προϊόντα» σημείωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος στην ΕΡΤ.

Ένα δύσκολο εγχείρημα

Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος έκανε λόγο για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα οικονομικά και εξήγησε ότι τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για τον περιορισμό της αύξηση των τιμών είναι πρωτίστως οι διατάξεις για την καταπολέμηση αισχροκέρδειας.

«Το Καλάθι του νοικοκυριού είναι από τις soft ενέργειες μη νομισματικού φορολογικού χαρακτήρα, οι οποίες ουσιαστικά συνασπίζουν κράτος, καταναλωτές και επιχειρήσεις» τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Μοιραστείτε την είδηση

Χρηστάλλα Κακαβελάκη

biskotto.gr