<

Β12 – η Βιταμίνη των οστών, του ήπατος, της καρδιάς και του εγκεφάλου

Η βιταμίνη Β12 ή Κοβαλαμίνη ανήκει στις υδατοδιαλυτές βιταμίνες του συμπλέγματος Β και η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη αυτής είναι 2μg/ημέρα.

Είναι απαραίτητη για τη παραγωγή ερυθρών και λευκών κυττάρων του αίματος αλλά και για την απελευθέρωση του φολικού οξέος (συμμετέχει στη λειτουργία του νευρικού συστήματος) κατά τη φάση παραγωγής ερυθρών αιμοσφαιρίων. Συνεπώς, αντιλαμβανόμαστε ότι και η Β12 συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Αποθήκευση, απορρόφηση & απέκκριση της βιταμίνης Β12

Αποθήκευση: Η Β12 αποθηκεύεται σε ήπαρ, καρδιά, οστά, νεφρούς και εγκέφαλο.

Απορρόφηση: Η Β12 μπορεί να κυκλοφορεί στο αίμα μας ελεύθερη η συνδεδεμένη με πρωτεΐνες του πλάσματος (τρανσκοβαλαμίνες). Πριν την πέψη και απορρόφηση, πρέπει να απελευθερωθεί από τις πρωτεΐνες. Η τελική απορρόφηση γίνεται στον ειλεό (τελικό τμήμα του λεπτού εντέρου).

Απέκκριση: H B12 απεκκρίνεται μέσω της χολής, του δέρματος και των ούρων.

Διαιτητικές πηγές βιταμίνης Β12

Η βιταμίνη Β12 υπάρχει στα τρόφιμα κυρίως ζωικής προέλευσης, όπως το κρέας, το γάλα και τα προϊόντα τους. Ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες της βιταμίνης B12 παρατηρούνται στο μοσχαρίσιο κρέας και συκώτι.

Ποιοι παρουσιάζουν έλλειψη της βιταμίνης Β12;

Ένας σωστά διατρεφόμενος άνθρωπος δεν έχει φόβο για έλλειψή της. Εκείνοι που είναι περισσότερο επιρρεπείς να εμφανίσουν έλλειψη στη Β12 είναι οι απόλυτα χορτοφάγοι καθώς και οι ηλικιωμένοι, μιας και ο βαθμός απορρόφησης της συγκεκριμένης βιταμίνης από το έντερο μειώνεται με τη πρόοδο της ηλικίας.

Ανεπάρκεια της βιταμίνης Β12

Οι 4 – 5 μήνες στέρησης της βιταμίνης Β12 ή η κακή απορρόφηση του φολικού οξέος οδηγούν στην εμφάνιση της μεγαλοβλαστικής αναιμίας. Τα κυριότερα συμπτώματα αυτής είναι η κόπωση, η κεφαλαλγία, η ευερεθιστότητα, ιδιαίτερα στη γλώσσα, η αδυναμία συγκέντρωσης, η αναπνευστική δυσχέρεια καθώς και η ταχυπαλμία.

Πότε πρέπει να προβούμε σε χρήση συμπληρωμάτων διατροφής;

Συμπληρώματα Β12 σίγουρα θα χρειαστούν οι αυστηρά χορτοφάγοι. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται σε γυναίκες χορτοφάγους κατά τη κύηση, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος το βρέφος να εμφανίσει ανεπάρκεια. Στη περίπτωση αυτή, εάν η μητέρα θηλάζει, αλλά δεν τρέφεται με τροφές πλούσιες σε Β12, θα πρέπει να λάβουν συμπλήρωμα Β12 και αυτή και το βρέφος.

Επίσης, ενδεχομένως, συμπληρώματα Β12 να χρειαστούν και οι ηλικιωμένοι. Η έλλειψη της Β12 στη τρίτη ηλικία, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης της άνοιας. Βέβαια, δεν έχει αποδειχθεί ξεκάθαρα ότι τα συμπληρώματα της Β12  καθυστερούν την εμφάνιση της νόσου Alzheimerπου δεν οφείλεται σε έλλειψη της βιταμίνης. Επιπρόσθετα, η έλλειψη της Β12 κατά τη κύηση, αποτελεί έναν παράγοντα κινδύνου για ανωμαλία διάπλασης του νευρικού σωλήνα και ανωμαλίες στη σύνθεση του DNA.

Σε πλήρης διάγνωση, η Β12 χορηγείται για την αντιμετώπιση της ανεπάρκειάς της. Χορηγούνται >10μg/ημέρα, υπό συνεχή έλεγχο ιατρού, καθώς μπορεί να προκληθεί αιματολογική αντίδραση σε άτομα με ανεπάρκεια φολικού οξέος. Μην ξεχνάμε ότι η βιταμίνη Β12 δρα πάντοτε συνεργικά με φολικό οξύ!! Η Β12 μπορεί να χορηγηθεί σε δισκία, κάψουλες αλλά και σε ενέσιμη μορφή.

Καλό είναι να επισημανθεί, ότι κάθε είδους συμπλήρωμα διατροφής σε περίπτωση έλλειψης ή ανεπάρκειας ενός στοιχείου θα πρέπει ΠΑΝΤΟΤΕ να λαμβάνεται σύμφωνα με τις οδηγίες του ιατρού, ειδάλλως υπάρχει μεγάλος κίνδυνος τοξικότητας στον ανθρώπινο οργανισμό από το εκάστοτε στοιχείο που λαμβάνεται ως συμπλήρωμα.

Αλληλεπιδράσεις συμπληρώματος Β12 με θρεπτικά συστατικά και φάρμακα

Θρεπτικά συστατικά:

  1. Αλκοόλ:η υπερβολική πρόσληψή του επηρεάζει την απορρόφηση της Β12.
  2. Φυλλικό ή φολικό οξύ: μεγάλες και κατά επανάληψη χορηγούμενες δόσεις μειώνουν τα επίπεδα της Β12 στο αίμα.
  3. Βιταμίνη C:αποφυγή πρόσληψης μεγάλης δόσης βιταμίνης Cμέσα σε 1hαπό την πρόσληψη της Β12 από το στόμα καθώς οδηγεί σε καταστροφή της δεύτερης.

 Φάρμακα: Τα αντιβιοτικά, το χλωριούχο κάλιο, οι αμινογλυκοσίδες, η μετφορμίνη, τα μεθυλντόπα, τα από του στόματος αντισυλληπτικά κ.ά. φαίνεται να μειώνουν την απορρόφηση της Β12.

Μοιραστείτε την είδηση

Μυλωνάκη Νταρία

Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Μυλωνάκη Νταρία έχει δημοσιεύσει 3 άρθρα. Δείτε όλα τα άρθρα του συντάκτη Μυλωνάκη Νταρία