Ρέτσος για τουρισμό: «χρειάζεται εθνικό σχέδιο για να διατηρηθεί στην κορυφή»
Την ανάγκη χάραξης εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τον ελληνικό τουρισμό, στα πρότυπα της μελέτης που έχει ήδη υλοποιήσει ο ΣΕΤΕ, σημειώνει σε συνέντευξη του στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρώην πρόεδρος του συνδέσμου, Γιάννης Ρέτσος, υπογραμμίζοντας ότι η διατήρηση του ελληνικού τουρισμού στην κορυφή είναι δυσκολότερη από την κατάκτησή της.
Το 2023 ο ελληνικός τουρισμός εκτοξεύτηκε σε αφίξεις και έσοδα, γεγονός που χαροποιεί ιδιαίτερα τον πρώην Πρόεδρο του ΣΕΤΕ, αφού στην εξαετή του θητεία έδωσε τη μάχη με τη διαχείριση της πανδημίας, αλλά και ο ίδιος συνέβαλε, ώστε ο τουρισμός να αποκτήσει ισχυρή θεσμική εκπροσώπηση, όπως ο ίδιος επισημαίνει. Το ρεκόρ των 20,5 δισ. ευρώ στο ενδεκάμηνο του 2023, δεν ήρθε τυχαία, σημειώνει ο Γιάννης Ρέτσος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και για τον λόγο αυτόν απαιτεί σημαντικές προσπάθειες και δράσεις για τη διατήρησή τους.
Ο τουρισμός είναι ένας κύκλος και κάποια στιγμή θα έλθει και η κάμψη
Ο τουρισμός είναι ένας κύκλος, που όταν η ελληνική τουριστική βιομηχανία βρεθεί σε καμπή, θα πρέπει η χώρα και οι επαγγελματίες να έχουν τα εργαλεία να την διαχειριστούν, υπογραμμίζει ο πρώην Πρόεδρος του ΣΕΤΕ. Πάντως, κάμψη των τουριστικών μεγεθών ο Γιάννης Ρέτσος δεν βλέπει την τρέχουσα χρονιά, αφού εκτιμά ότι το 2024 θα είναι καλύτερο από το 2023, αν δεν υπάρξουν έκτακτα γεγονότα. Παράλληλα, διευκρινίζει ότι ένας καθοδικός κύκλος με πτώση 10% στα τουριστικά μεγέθη δεν θα είναι καταστροφικός, αφού εκτιμά ότι η ελληνική οικονομία δεν θα βιώσει για δεύτερη φορά καταστάσεις χρεοκοπίας και πανδημίας.
Απαραίτητη η εφαρμογή εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τον ελληνικό τουρισμό
Η εφαρμογή εθνικού σχεδίου για τον ελληνικό τουρισμού υπαγορεύεται κυρίως από το γεγονός ότι η Ελλάδα πλέον συγκαταλέγεται στους ώριμους τουριστικά προορισμούς (Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία) γεγονός που μας καθιστά ευάλωτους σε κριτική. Όπως εξηγεί ο κ. Ρέτσος, στην Ελλάδα έρχονται 34 εκατομμύρια επισκέπτες που πληρώνουν πλέον ακριβά για να έλθουν, σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία που η Ελλάδα έδινε τη μάχη να αναρριχηθεί ψηλά στη λίστα των επιθυμητών προορισμών.
«Αν δεν μπορέσουμε να δώσουμε αυτό που έχουν αγοράσει οι επισκέπτες (υπηρεσίες – φιλοξενία κ.λπ.) τότε θα υπάρξει πρόβλημα και το ελληνικό τουριστικό προϊόν θα βρεθεί ανοιχτό σε κριτική. Για να μη συμβεί η παραπάνω εξέλιξη, οι ιδιώτες έχουν προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό των υποδομών τους, κάτι που δεν έχει συμβεί σε επίπεδο δημοσίων υποδομών», αναφέρει ο κ. Ρέτσος.
Ειδικά στο σκέλος της βιωσιμότητας απαιτούνται άλματα για να ανταποκριθεί η χώρα στην κλιματική αλλαγή. «Χρειάζεται βιώσιμη στρατηγική για να είσαι αρεστός στον δυνητικό επισκέπτη, που πλέον θα επιλέγει με το κριτήριο της βιωσιμότητας τους ελληνικούς προορισμούς», υπενθυμίζει ο κ. Ρέτσος.
Στο συρτάρι το ολοκληρωμένο σχέδιο του ΣΕΤΕ για τον ελληνικό τουρισμό
Στο σημείο αυτό ο Γιάννης Ρέτσος εκφράζει τον προβληματισμό του για το γεγονός ότι σχέδιο του ΣΕΤΕ για την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού, ενώ συζητήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα παραμένει στο συρτάρι. «Δεν βλέπω καμία οργανωμένη προσπάθεια ώστε κάποιος να δείξει ότι υπάρχει σχέδιο για την επόμενη ημέρα που μπορεί να υλοποιηθεί», αναφέρει ο κ. Ρέτσος.
Και προσθέτει: «Στην εποχή της πανδημίας υπήρξε ένα σχέδιο, που όλοι ακολούθησαν (πρωτόκολλα στα ξενοδοχεία, συγκεκριμένος τρόπος εισόδου στη χώρα κ.λπ.). Και ενώ τώρα το μομέντουμ είναι καλό για να συσπειρωθούν όλοι γύρω από ένα σχέδιο, σήμερα πάλι ο καθένας είναι μόνος του», υπογραμμίζει με νόημα ο κ. Ρέτσος.
Το εργασιακό στα ξενοδοχεία δεν θα λυθεί ως διά μαγείας
Σε ό,τι αφορά τα θέματα της τρέχουσας τουριστικής ατζέντας ο κ. Ρέτσος εστιάζει στα εργασιακά, στην κλιματική αλλαγή αλλά και στην διάχυση του τουριστικού εισοδήματος στους ελληνικούς προορισμούς. Για τα εργασιακά ο κ. Ρέτσος τονίζει ότι είναι ένα πρόβλημα που δεν μπορούν να λυθεί δια μαγείας, αν και στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας η κατάσταση βελτιώνεται.
Για την κλιματική αλλαγή σημειώνει ότι η μετάβαση των επιχειρήσεων είναι επιβεβλημένη και καλό είναι να γίνει πριν αυτή επιβληθεί. Σε ό,τι αφορά τη διάχυση του τουριστικού εισοδήματος στις περιφέρειες που δεν είναι στην πρώτη γραμμή της επισκεψιμότητας, ο κ. Ρέτσος σημειώνει ότι κανείς δεν μπορεί να περιμένει δραματικές αλλαγές στο μέτωπο αυτό. Ωστόσο, μια αύξηση των τουριστικών εσόδων από 15% στο 20% θα είναι κάτι πολύ σημαντικό γι’ αυτές.
Η επένδυση του ομίλου Electra στη Θεσσαλονίκη
Μπορεί να έληξε η θητεία του Γιάννη Ρέτσου στον ΣΕΤΕ, ωστόσο σε πλήρη εξέλιξη είναι τα επιχειρηματικά του σχέδια. Επικεφαλής της αλυσίδας ξενοδοχείων, Electra, (Είναι CEO στα Electra Hotels & Resorts) τονίζει ότι σε 22 μήνες περίπου θα είναι έτοιμο το νέο πεντάστερο ξενοδοχείου του ομίλου στη Θεσσαλονίκη, συνολικής επένδυσης 30 εκατ. ευρώ. Όπως εξηγεί, η αδειοδότησή του έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και στο αμέσως προσεχές διάστημα ξεκινάει η θεμελίωση του.
Το ξενοδοχείο θα βρίσκεται στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Εθνικής Αμύνης, θα έχει 160 δωμάτια και θα στεγαστεί σε ακίνητο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Πρόκειται για το έβδομο ξενοδοχείο του ομίλου, ο οποίος έχει παρουσία στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο και την Κεφαλονιά. Η τρέχουσα επένδυση του ομίλου στην Θεσσαλονίκη πιστοποιεί την ανοδική πορεία του προορισμού στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας, σημειώνει ο κ. Ρέτσος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Κ. Χαλκιαδάκης